W Muzeum Narodowym w Szczecinie-Muzeum Tradycji Regionalnych można oglądać wystawę zabytków wydobytych podczas modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. To 25 plansz o znaleziskach oraz eksponaty, m.in. silnik lotniczy samolotu bombowego Boeing B-17 Flying Fortress z czasów II światowej.
"Gdyby nie ta inwestycja nie wydobylibyśmy tych wszystkich rzeczy, które zalegały na dnie kanału. Nie zobaczylibyśmy tego wszystkiego, co udało się wydobyć" – powiedział podczas otwarcia wystawy wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Jak dodał "najistotniejszą rzeczą jest miecz znajdujący się w pochwie, który nie został uszkodzony, a przeleżał 600 czy 700 lat".
Podczas modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin zostało wydobyte 100 ton obiektów zabytkowych. Najwięcej spośród nich stanowiły elementy statów.
Nurkowie natrafili też na około 100 sztuk różnego rodzaju kotwic, w tym admiralicji, większość z nich trafiła do Kołobrzeskiego Skansenu Morskiego.
"Te wszystkie rzeczy są ewenementami, są to często rzeczy unikalne, pojedyncze. Ja się bardzo cieszę, że udało nam się to wszystko uratować dla następnych pokoleń" - powiedział w czwartek dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu Aleksander Ostasz.
Podczas pogłębiania toru wodnego wydobyto także różnego rodzaju uzbrojenie, w tym broń i osobiste wyposażenie żołnierzy, m.in. elementy niemieckiego pancernika kieszonkowego Lützow, zbombardowanego przez brytyjskie samoloty 16 kwietnia 1945 r. w Świnoujściu, w Kanale Piastowskim, m.in. bombami Tallboy.
Do kolekcji trafiły też pozostałości amerykańskiego, czterosilnikowego samolotu bombowego dalekiego zasięgu Boeing B-17 Flying Fortress m.in. trójłopatowe śmigło, gwiazdowy silnik lotniczy Wright R-1820-97 Cyclone serii G oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning 50 cal M2 (Nr 1183636).
Bombowiec Boeing B-17G, o numerze płatowca 44-8046, został zestrzelony 7 października 1944 roku podczas nalotu na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Na pokładzie znajdowało się 11 członków załogi, 4 do dzisiaj jest uważanych za zaginionych.
Podczas prac saperskich nurkowie zlokalizowali i wydobyli kilkanaście różnego rodzaju i wielkości stalowych boi. Wyciągnęli również przedmioty związane z lokalnym rybołówstwem.
Wystawę można oglądać do końca br. roku, w dniach urzędowania muzeum (od czwartku do niedzieli). Po zakończeniu prezentacji w Szczecinie wystawa będzie dostępna m.in. we Wrocławiu, Kołobrzegu i Elblągu.
Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin jest realizowana przez Urząd Morski w Szczecinie i obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km. Dzięki temu zostanie zapewniona dostępność szczecińskiego portu dla dużych statków.
Wartość inwestycji wynosi ok. 1,9 mld złotych. Prace mają zakończyć się w 2022 r.
autorka: Małgorzata Miszczuk
misz/ aszw/