W Kościele III niedziela okresu zwykłego obchodzona jest jako Niedziela Słowa Bożego. Biblia niesie w sobie przesłanie etyczne, moralne i ewangeliczne prowadzące do lepszego poznania Boga i pogłębienia z Nim relacji – mówi PAP rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak SJ.
Zaznaczył, że najważniejsze, aby Słowo Boże było konkretnie obecne w życiu chrześcijanina, zaś metody modlitwy są tylko środkiem do spotkania z Bogiem.
W Kościele katolickim w III niedzielę okresu zwykłego obchodzona jest Niedziela Słowa Bożego. Została ona ustanowiona w motu proprio papieża Franciszka Aperuit illis. Ideą tego dnia jest pogłębianie świadomości znaczenia Pisma Świętego w życiu wierzących oraz w liturgii, która włącza w żywy i stały dialog z Bogiem.
"Poprzez teksty biblijne odczytywane podczas liturgii, to sam Bóg mówi do swojego ludu i sam Chrystus głosi swoją Ewangelię" – czytamy w nocie Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów.
"Najważniejsze, aby Słowo Boże było konkretnie obecne w życiu chrześcijanina. Metoda, sposób modlitwy są tylko środkiem do spotkania z Bogiem" – powiedział PAP rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak SJ.
Wyjaśnił, że "medytacja chrześcijańska jest jednym ze sposobów pogłębienia rozumienia Słowa Bożego, a zatem tego, co zostało zapisane na kartach Pisma Świętego, zwłaszcza Ewangelii".
Z okazji czterdziestej rocznicy ogłoszenia konstytucji dogmatycznej Dei Verbum, jednego z oficjalnych dokumentów Soboru Watykańskiego II, papież Benedykt XVI polecił formę modlitwy Lectio Divina wszystkim wierzącym. Zaznaczył wówczas, że "częste czytanie Pisma Świętego połączone z modlitwą staje się wewnętrzną rozmową, kiedy to czytając, słuchamy Boga, który przemawia, a modląc się, odpowiadamy Mu ufnym otwarciem swych serc".
W ocenie papieża, jeśli będzie się ją skutecznie propagować, przyniesie w Kościele "nową duchową wiosnę". "Jako stały element duszpasterstwa biblijnego Lectio Divina winna być zatem coraz bardziej propagowana, również przy użyciu nowych metod, starannie dobranych i dostosowanych do naszych czasów" – powiedział Benedykt XVI.
Przemawiając podczas Mszy Krzyżma w Wielki Czwartek 13 marca 2006 r. papież wskazał Lectio Divina, jako jeden ze środków do osiągnięcia głębszej więzi z Chrystusem. "Powinniśmy poznawać Jezusa w sposób coraz bardziej osobisty, słuchając Go w Lectio Divina, czyli czytając Pismo Święte w sposób nie akademicki, ale duchowy. W ten sposób uczymy się spotykać Jezusa obecnego, przemawiającego do nas" – zachęcał Benedykt XVI.
Ks. Leszek Gęsiak zwrócił uwagę, że metoda Lectio Divina nie jest jednorodną, łatwo definiowalną formą praktyki modlitwy. "Ma wiele odmian" – powiedział jezuita.
Wyjaśnił, że Lectio Divina opiera się na czterech filarach – "lectio", czyli czytanie Słowa Bożego, "meditatio", jako próba konfrontacji Słowa Bożego ze swoim życiem, następnie "oratio", czyli nasza odpowiedź oraz ostatni etap – "contemplatio" będący zjednoczeniem z Bogiem, który zawsze jest tajemnicą.
Dodał również, że jest ona nieco podobna do metody medytacji i kontemplacji zaproponowanej przez św. Ignacego z Loyoli, twórcy "Ćwiczeń Duchownych".
"Św. Ignacy zachęca do kontemplowania scen biblijnych, stania się ich uczestnikiem, wnikliwym obserwatorem wydarzenia, które opisane jest na kartach Pisma Świętego, zwłaszcza Nowego Testamentu. Ignacemu chodziło o swego rodzaju "smakowanie" słów Jezusa Chrystusa, przekazywanych na kartach Ewangelii" – powiedział ks. Gęsiak.
Zaznaczył, że "medytacja ignacjańska prowadzi do pogłębienia duchowej relacji z Bogiem przez odkrywanie prawdy o nas samych. Konsekwencją kontemplacji Słowa Bożego jest przemiana własnego życia i proces wyboru prowadzący do podejmowania dojrzałych i odpowiedzialnych decyzji".
Rzecznik KEP zapewnił, że medytacja ignacjańska może być praktykowana przez wszystkich wierzących.
"Nie musimy brać udziału w zorganizowanych rekolekcjach, chociaż to właśnie one stwarzają najlepsze warunki do nauczenia się takiej modlitwy. Jest wtedy osoba prowadząca, proponowane są do rozważania konkretne fragmenty biblijne, którymi wypełniamy rekolekcyjny dzień. Pamiętajmy jednak, że Kościół katolicki proponuje nam każdego dnia do refleksji konkretne Słowo Boże czytane w czasie mszy św. Jest to kopalnia inspiracji danych nam po to, by dalej podjąć je w konkretnym życiu, a zwłaszcza w czasie indywidualnej modlitwy. Słowo to niesie w sobie przesłanie etyczne, moralne i ewangeliczne prowadzące do lepszego poznania Boga i pogłębienia z Nim relacji" – powiedział ks. Gęsiak.
Przyznał, że zawsze istnieje niebezpieczeństwo subiektywnej interpretacji Słowa Bożego w oderwaniu od nauczania Kościoła.
"Historia Kościoła zna takie sytuacje. Zarówno spontaniczne, zbyt swobodne wyjaśnianie niektórych tekstów biblijnych, jak też bardzo literalne, dosłowne ich aplikowanie do rzeczywistości, bez odniesienia do tradycji i ducha Ewangelii, doprowadziło już nieraz do herezji, rozłamów i kryzysów we wspólnocie Kościoła" – powiedział duchowny.
Zaznaczył, że tym, co może nam pomóc we właściwym rozumieniu Pisma Świętego, to różnego rodzaju komentarze biblijne czy wprowadzenia do modlitwy przygotowane przez specjalistów. "Nie ma wątpliwości, że jeśli to, co dzieje się w nas na modlitwie, pochodzi od ducha dobrego, to wtedy na pewno jest też zgodne z nauczaniem Kościoła" – wyjaśnił ks. Gęsiak.
Pewną pomocą może być aplikacja Dzieło Biblijne. Zawiera ona Biblię Tysiąclecia (wyd. piąte z przypisami) oraz obszerny komentarz do wszystkich czytań niedzielnych, łącznie z psalmem responsoryjnym. Obejmuje także opis kontekstu konkretnych perykop, biblijne teksty paralelne, interpretację Ojców Kościoła, interpretację tekstu w nauczaniu Kościoła z odesłaniem do opracowań biblijnych oraz artykuły.
W odpowiedzi na decyzję papieża Franciszka, zespół Dzieła Biblijnego im. św. Jana Pawła II w Polsce pod kierownictwem ks. prof. dr hab. Henryka Witczyka przygotował na Niedzielę Słowa Bożego materiały pomocnicze do celebracji eucharystycznej Liturgii Słowa, modlitwę wiernych i Lectio Divina Ewangelii wg św. Łukasza (Łk 1, 1-4; 4, 14-21), która odczytywana jest 23 stycznia w kościołach.
Dzieło Biblijne w Polsce już od kilkunastu lat przygotowuje również Tydzień Biblijny i Narodowe Czytanie Pisma Świętego. W tym roku XIV Tydzień Biblijny będziemy przeżywać w dniach od 1 maja do 7 maja natomiast VI Narodowe Czytanie Pisma Świętego – 1 maja 2022 roku.(PAP)
Autor: Magdalena Gronek
mgw/ jann/