W styczniu i lutym czterokrotnie więcej turystów, niż przed rokiem, odwiedziło Galerię Zdzisława Beksińskiego oraz wystawę sztuki cerkiewnej w Muzeum Historycznym w Sanoku (Podkarpackie).
Jak zaznaczył dyrektor muzeum dr Jarosław Serafin, "sytuacja wraca do czasów sprzed pandemii".
"W dwóch pierwszych miesiącach roku, a szczególnie w czasie ferii szkolnych, wśród naszych gości dominowała młodzież szkolna oraz rodziny. Miejmy nadzieję, że podobnie będzie w kolejnych miesiącach" – powiedział w środę PAP dr Serafin.
Przybywający do Sanoka turyści – zauważył dr Serafin – „po obejrzeniu prac Beksińskiego prawie zawsze odwiedzają ekspozycje sztuki cerkiewnej”.
Sanockie Muzeum Historyczne, gdzie mieści się Galeria Beksińskiego, jest spadkobiercą jego dorobku. Posiada największą kolekcję prac artysty; kilka tysięcy obrazów, reliefów, rzeźb, rysunków, grafik i fotografii.
Beksiński był malarzem, rzeźbiarzem, grafikiem, fotografikiem. Pisał także opowiadania, a przez kilka lat projektował nadwozia autobusów.
Urodził się w Sanoku w 1929 r. Po skończeniu architektury na Politechnice Krakowskiej wrócił do swojego rodzinnego miasta. Od 1959 r. do 1967 r. pracował jako plastyk w Sanockiej Fabryce Autobusów Autosan, założonej przez Mateusza Beksińskiego, pradziada artysty.
W 1977 r. zdecydował się opuścić Sanok, po tym jak władze miasta podjęły decyzję o rozbiórce rodzinnego domu Beksińskich. Zamieszkał w Warszawie.
21 lutego 2005 roku Beksiński został zamordowany w swoim mieszkaniu na warszawskim Mokotowie. Zgodnie z jego wolą, pochowano go w Sanoku.
W muzeum można zwiedzać też wystawę sztuki cerkiewnej. Tamtejszy zbiór ikon pokazuje przemiany w sztuce cerkiewnej od XV stulecia do przełomu wieków XIX i XX.
Najstarsze spośród nich reprezentują średniowieczną sztukę bizantyjsko-ruską. Na szczególną uwagę zasługują pochodząca z Nowosielec koło Sanoka ikona z XV w. "Chrystus na Majestacie", XV-wieczny "Chrystus Pantokrator" z Wujskiego koło Sanoka oraz XVII-wieczny "Sąd Ostateczny" z Lipia w Beskidzie Niskim.
Są też XIX-wieczne ikony greckokatolickie, które powstawały m.in. pod wpływem sztuki ludowej, oraz ikony inspirowane malarstwem zachodniego chrześcijaństwa. Mają styl charakterystyczny dla pogranicza, na którym dochodziło do spotkania wpływów chrześcijaństwa wschodniego i zachodniego.(PAP)
Autor: Alfred Kyc
kyc/ dki/