W sali senatu Uniwersytetu Opolskiego przedstawiciele 16 instytucji i organizacji regionalnych podpisali porozumienie, którego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów. Według szacunków sygnatariuszy porozumienia, ze wsparcia skorzysta 10 tysięcy osób.
List intencyjny w sprawie działań na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych podpisali przedstawiciele 16 instytucji, w tym m.in. KW Policji, KW Państwowej Straży Pożarnej, Izby Administracji Skarbowej, Narodowego Banku Polskiego, Archiwum Państwowego, KW Ochotniczych Hufców Pracy, Uniwersytetu Opolskiego i Urzędu Statystycznego.
Inicjatywa adresowana jest do młodzieży szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych i obejmie swoim zasięgiem ponad 10 tysięcy uczniów. W preambule dokumentu napisano: "Udział w zajęciach proponowanych w ramach przedmiotowej inicjatywy, będzie służył rozwojowi osobistego potencjału edukacyjnego uczestników, co jest szczególnie ważne dla uczniów, którzy z powodu trudności edukacyjnych wynikających z ograniczeń związanych z COVID – 19 oraz okoliczności osobistych, społecznych, kulturowych bądź ekonomicznych, są narażeni na ryzyko przedwczesnego wykluczenia z systemu edukacji. Proponowana oferta edukacyjno-wychowawcza będzie aktywizować uczniów do współuczestnictwa w różnych formach kształcenia, zaś program oferowanych zajęć służyć będzie kształtowaniu nawyków dobrego i odpowiedzialnego spędzania czasu wolnego oraz przeciwdziałaniu niepożądanym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży, takim jak cyberprzestępczość, przemoc czy też agresja."
W ramach porozumienia instytucje zadeklarowały współpracę w działaniach na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych uczniów m.in. poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kluczowe kompetencje potrzebne we współczesnym świecie, w których uczestniczyć będą pracownicy i eksperci poszczególnych instytucji. Spotkania mogą mieć charakter lekcji (45 min) i odbywać się będą po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z zainteresowanymi taką formą edukacji nauczycielami.
Jak powiedział PAP prof. Paweł Frącz, dyrektor opolskiego oddziału NBP, w projekcie będą wykorzystane m.in. wcześniejsze doświadczenia w kontaktach z uczniami.
"Od pewnego czasu organizujemy lekcje, podczas których nasi eksperci nie tylko opowiadają o tym, na czym polega rola Narodowego Banku Polskiego, ale także przekazują praktyczną wiedzę, jak rozpoznać fałszywe pieniądze. Młodzież będzie mogła także skorzystać z porad strażaków i policjantów, jak należy zachować się w niebezpiecznych sytuacjach i na co zwracać uwagę, by nie stać się pokrzywdzonym, ale też jakie konsekwencje niosą ze sobą różnego rodzaju niebezpieczne zachowania w Internecie, czy w relacjach z kolegami. Z pewnością specjaliści OHP będą mogli wesprzeć uczniów w wyborze drogi zawodowej, a Archiwum Państwowe to doskonałe źródło informacji na temat skarbów, jakimi mogą się stać nasze domowe zbiory czy znalezione przypadkiem dokumenty" - powiedział prof. Frącz. (PAP)
Autor: Marek Szczepanik
masz/ mir/