Często współcześnie ignorowane i niedoceniane najciekawsze modernistyczne budynki kinowe z lat 60.–90. XX wieku będą tematem nowej wystawy w Narodowym Centrum Kultury Filmowej (NCKF) w Łodzi. Wzbogacą ją m.in. kolorowe neony, które niegdyś rozświetlały wejścia do najsłynniejszych kin.
W mieszczącym się w EC1 w Łodzi NCKF trwają ostatnie przygotowania do nowej ekspozycji czasowej zatytułowanej "KinoFunkcja a KinoRola. Modernistyczna architektura powojennych kin polskich".
"To sentymentalna, nostalgiczna podróż do przeszłości. Architektura i kino stanowią przecież składową część naszej tożsamości – niezależnie od czasu powstania i sytuacji politycznej" – podkreślił kurator wystawy dr Rafał Pakuła.
Ekspozycja prześledzi zmiany w architekturze kin lat 60.-90. XX wieku, zwracając szczególną uwagę na przykłady najciekawszych modernistycznych budynków kinowych z tamtych lat, często współcześnie ignorowanych i niedocenianych. Będzie można zobaczyć m.in. makiety kin oraz kolorowe neony, które niegdyś rozświetlały wejścia do najsłynniejszych kin.
Poruszony zostanie także wątek politycznej i społecznej roli tych miejsc oraz analiza przyczyn upadku kin studyjnych na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Jak bowiem zwracają uwagę autorzy ekspozycji, wiele świetnych architektonicznie budynków kinowych zostało bezpowrotnie zniszczonych. Uwzględnione zostaną również ujęcia kina w polskich filmach i serialach oraz ukazane w nich budynki kinowe, zarówno istniejące, jak i te stworzone specjalnie na potrzeby scenografii.
Jak podkreślił dyrektor NCKF prof. Rafał Syska, wystawa "jest nie tylko hołdem złożonym twórcom modernistycznego kina, nostalgiczną wyprawą w przeszłość i krytyką współczesności, ale też skromnym przesłaniem na przyszłość". "Dbajmy o miasta i nie zapominajmy o kinach" – podkreślił.
Wystawę w przestrzeni NCKF Spot będzie można zwiedzać od 2 kwietnia do 17 czerwca. Zrealizowano ją ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Łodzi w ramach projektu Łódź Miasto Filmu UNESCO. (PAP)
autor: Bartłomiej Pawlak
bap/ mok/