Trzy gotyckie rzeźby śląskie, jedna ludowa i XVIII-wieczny krucyfiks z Ziemi Świętej pochodzące ze zbiorów Muzeum KUL w Lublinie przejdą konserwację. Efekty renowacji drewnianych zabytków będzie można podziwiać jeszcze w tym roku na wystawie.
Prace konserwatorskie przy pięciu zabytkowych obiektach ze zbiorów Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego rozpoczęły się 20 maja w ramach projektu dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wysokość dotacji wyniosła ponad 40 tys. zł, co stanowiło 80 proc. wartości przedsięwzięcia.
Dyrektor Muzeum KUL dr Krzysztof Przylicki poinformował PAP, że w tym roku do konserwacji wytypowano pięć muzealiów, przede wszystkim trzy rzeźby śląskie z początku XVI w. Jak zaznaczył, dwie z nich to klasyczne Madonny z dzieciątkiem.
„Kolejną jest figura Matki Boskiej Bolesnej z belki tęczowej, która także pochodzi z któregoś ze śląskich kościołów. Jest bardzo zdegradowana z powodu drewnojadów; ma wręcz gąbczastą strukturę. Konserwacja będzie polegać na wzmocnieniu struktury drewna, odczyszczeniu i wyeksponowaniu fragmentarycznie zachowanych polichromii, dziś przykrytych grubą warstwą wosku” – wyjaśnił Przylicki.
Dodał, że czwarta rzeźba objęta renowacją jest przykładem twórczości ludowej. Figura również przedstawia Matkę Boską Bolesną i powstała prawdopodobnie w okresie nowożytnym. „Trudno dokładnie nam ją datować, ponieważ mogła powstać w lokalnym warsztacie zarówno w XVIII w., jak i na początku XIX wieku. Mamy nadzieję, że konserwacja przyniesie jakieś odpowiedzi w tych poszukiwaniach" – powiedział dyrektor Muzeum KUL.
Podkreślił, że konserwacja rzeźb będzie polegała przede wszystkim na ich oczyszczeniu, a następnie na wyeksponowaniu pierwotnych warstw malarskich. Zadaniem konserwatorów będzie również odnowienie szczątkowo zachowanych polichromii.
Konserwację przejdzie również XVIII-wieczny krucyfiks, który stanowi pamiątkę z Ziemi Świętej. „Tego typu obiekty wytwarzane były w warsztatach franciszkańskich w Betlejem i Jerozolimie. Tylko zamożni pielgrzymi mogli sobie pozwolić na zakup tego typu luksusowych pamiątek, ponieważ wykonywane były z bardzo szlachetnych materiałów. Również do przygotowania tego krucyfiksu wykorzystano m.in. heban, masę perłową, kość słoniową. Dodatkowo, w swojej podstawie ma bardzo piękną plakietę z masy perłowej w której rytowane są sceny religijne. Jest to Matka Boska w otoczeniu św. Antoniego Padewskiego i św. Franciszka" - opisał dr Przylicki.
Dodał, że prace konserwatorskie zakończą się w listopadzie i jeszcze w tym roku będzie można podziwiać je na wystawie w Muzeum KUL.(PAP)
Autorka: Gabriela Bogaczyk
gab/ pat/