Kończący się rok szkolny przyniósł duże wyzwania. Trzeba było nadrobić braki po pandemii, na nowo zintegrować wspólnoty szkolne – podkreśliła w piątek w Jeleniej Górze wiceminister edukacji Marzena Machałek.
Wiceminister edukacji Marzena Machałek wzięła udział w piątek w zakończeniu roku szkolnego w Zespole Szkół Technicznych "Mechanik" w Jeleniej Górze. Machałek podczas konferencji prasowej zwróciła uwagę, że miniony rok szkolny był pierwszym od początku pandemii, w którym niemal w całości zajęcia były prowadzone stacjonarnie.
"Jednocześnie to był rok szkolny, który przyniósł duże wyzwania (…) to był rok, w którym trzeba było nadrobić braki po pandemii, na nowo zintegrować wspólnoty szkolne, odbudować więzi" – mówiła.
Dodała, że w mijający roku szkolny prawie 200 tys. dodatkowych uczniów – uchodźców z Ukrainy – trafiło do polskich placówek oświatowych. "Dziś jest tych uczniów mniej – 180 tys. – ale był moment, kiedy w polskim systemie edukacji było ich 200 tys. i stało się to w bardzo krótkim czasie" – mówiła Machałek. Wskazała, że do szkół podstawowych i przedszkoli uczęszcza obecnie ponad 150 tys. dzieci z Ukrainy, do szkół branżowych i technicznych – 3,5 tys., pozostali do szkół średnich.
Wiceszefowa edukacji podkreśliła też, że mijający rok szkolny przyniósł "duże zmiany w polskiej edukacji".
"Takie, które poprawią jakość kształcenia. Oprócz normalnej subwencji oświatowej, ponad miliard złotych przeznaczyliśmy na inwestycje w laboratoria przyszłości" – mówiła Machałek. Dodała, że w tym roku szklonym wdrożono w szkołach też program Poznaj Polskę, na który – jak mówiła wiceminister – przeznaczonych zostanie kolejne 100 mln zł.
"Warto też podkreślić, że od 1 marca do szkół trafiło 180 mln zł na dodatkowe wsparcie psychologiczno-pedagogiczne" – wskazała.
Wiceminister mówiła też o kształceniu branżowym i technicznym. "Do szkół branżowych i techniczny chodzi 1,1 mln uczniów. Po 2019 r. mamy w tych szkołach coraz więcej uczniów" – mówiła Machałek.(PAP)
Autor: Piotr Doczekalski
pdo/ joz/