Powstanie Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama J. Heschela jest realizacją deklaracji soborowej „Nostra aetate” i nauczania Kościoła, wyrażonego przez kolejnych papieży – napisał przewodniczący KEP abp Stanisław Gądecki w liście z okazji inauguracji Centrum.
Inauguracja działalności Centrum odbyła się w poniedziałek na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Ośrodek będzie jednostką naukową, edukacyjną i kulturalną, która ma służyć tworzeniu relacji młodzieży z Polski z młodzieżą Izraela.
W liście przesłanym z tej okazji na ręce rektora KUL ks. prof. Mirosława Kalinowskiego abp Gądecki podkreślił, że inauguracja Centrum im. Abrahama J. Heschela w październiku 2022 r., gdy obchodzimy 60-lecie otwarcia Soboru Watykańskiego II, ma znaczenie symboliczne.
"To właśnie na tym soborze została wydana deklaracja +Nostra aetate+, która do dziś jest jednym z najważniejszych punktów odniesienia w kształtowaniu relacji katolicko-żydowskich. Deklaracja ta przypomina, że z żadną inną religią Kościół katolicki nie pozostaje w tak bliskiej relacji, ani z żadnym innym narodem nie łączy go tak ścisła więź, jak z judaizmem" – przypomniał.
"Kościół Chrystusowy uznaje, że początki jego wiary i wybrania znajdują się według Bożej tajemnicy zbawienia już u Patriarchów, Mojżesza i Proroków (+Nostra aetate+, 4). Właśnie te więzy duchowe między katolikami i wyznawcami judaizmu zobowiązują do wzajemnego poznawania się, także w wymiarze akademickim, i braterskich relacji" – dodał.
Abp Gądecki przypomniał również rolę rabina prof. Abrahama Heschela, jaką odegrał podczas obrad Soboru Watykańskiego II i jego istotny wkład w zapisy deklaracji "Nostra aetate".
"Jego wieloletnia współpraca z katolikami w Europie i Stanach Zjednoczonych, spotkania z papieżem Pawłem VI, liczne kontakty z kardynałem Augustynem Beą zaowocowały ogromnym zaangażowaniem rabina w tworzenie dokumentu. Deklaracja soborowa +Nostra aetate+ wiele zawdzięcza otwarciu na dialog profesora Heschela oraz jego mądrości" – napisał.
Jednocześnie zastrzegł, że Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela zostało powołane na uniwersytecie, który w swojej nazwie przywołuje inną niezwykle ważną postać w dialogu katolicko-żydowskim.
"Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, otwierając centrum, podejmuje także spuściznę duchową swego dawnego profesora i patrona. To właśnie św. Jan Paweł II wniósł do Kościoła szczególną wrażliwość na problematykę żydowską. Papież Polak jest do dziś wzorem do naśladowania w dialogu katolicko-żydowskim. Był pierwszym papieżem, który modlił się razem z rabinem o pokój, pierwszym papieżem, który wszedł do synagogi i który odwiedził niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau" – zaznaczył.
Dodał, że Jan Paweł II wielokrotnie podkreślał, że antysemityzm jest grzechem. "To właśnie św. Jan Paweł II – w czasie, gdy przygotowywaliśmy Pierwszy Dzień Judaizmu w Polsce w 1998 roku – zdecydował, aby jego hasło brzmiało: +Kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm+" – przypomniał przewodniczący Episkopatu.
Zdaniem hierarchy postawa papieża Polaka i jego konsekwentne nauczanie w procesie zbliżenia między naszymi dwoma religiami i narodami "nie miało sobie równych w dotychczasowej historii i stało się inspiracją dla Kościoła w Polsce".
"W ostatnim zaś czasie Benedykt XVI i papież Franciszek bardzo rozwinęli relacje katolicko-żydowskie, co stanowi przykład dla całej wspólnoty Kościoła katolickiego. Powstanie Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich KUL im. Abrahama J. Heschela jest więc realizacją deklaracji soborowej +Nostra aetate+ i nauczania Kościoła, wyrażonego przez kolejnych papieży" – ocenił.
Patronem centrum jest Abraham Heschel (1907-1972), żydowski teolog, filozof i poeta, urodzony w Warszawie. Wspierał zaprzyjaźnionego z nim Martina Luthera Kinga w walce o równouprawnienie, wywarł też poważny wpływ na dialog chrześcijańsko-żydowski.
Heschel urodził się w Warszawie. W 1934 r. obronił doktorat na temat biblijnych profetów na uniwersytecie w Berlinie. W 1937 r. Martin Buber powołał go jako swego następcę we frankfurckim Jüdische Lehrhaus. W 1938 r. naziści wydalili go wraz z innymi Żydami do Polski, gdzie kilka miesięcy nauczał w warszawskim Instytucie Studiów Judaistycznych. W 1939 r. wyjechał do Anglii, a stamtąd w 1940 r. do Stanów Zjednoczonych. Od 1945 r. do śmierci w 1972 r. był profesorem żydowskiej etyki i mistycyzmu w Jewish Theological Seminary w Nowym Jorku.(PAP)
Autor: Iwona Żurek
iżu/ joz/