Opera Bałtycka w Gdańsku jest kolejną samorządową instytucją kultury objętą współprowadzeniem ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Zgodnie z umową resort przekaże na działalność instytucji dotację podmiotową nie mniejszą niż 4 mln zł rocznie – napisano na stronie MKiDN.
Poinformowano, że "umowa została zawarta na trzy lata i będzie obowiązywać do 31 grudnia 2025 r.".
Przypomniano, że obecnie resort kultury współprowadzi 32 samorządowe instytucje artystyczne – Opera Bałtycka jest 17. instytucją objętą współprowadzeniem przez MKiDN od 2016 r.
"Umowa o współprowadzeniu Opery Bałtyckiej w Gdańsku przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego umożliwia finansowanie bieżących działań instytucji, jak również otwiera możliwości do wsparcia procesu inwestycyjnego, m.in. remontu siedziby Opery – budynku dawnej ujeżdżalni" - wyjaśniono.
Zgodnie z umową minister kultury na działalność instytucji każdego roku przekaże dotację podmiotową w wysokości nie mniejszej niż 4 mln zł rocznie, zaś województwo pomorskie, jako główny organizator instytucji, przekaże w ciągu roku na działania Opery nie mniej niż 21 mln 938 tys. 359 zł.
"Opera Bałtycka (do 2012 r. funkcjonująca jako Państwowa Opera Bałtycka) jest najstarszą instytucją teatralno-muzyczną w północnej Polsce, o wielkim dorobku i wspaniałej tradycji. Jako największa samorządowa instytucja kultury w województwie pomorskim, na przełomie 70 lat stała się istotnym ogniwem w środowisku teatrów operowych, a także integralną częścią gdańskiego środowiska świata kultury i sztuki" - czytamy na stronie MKiDN.
Jak dodano, "renomę instytucji potwierdzają realizowane projekty artystyczne oraz wybitne dzieła sztuki operowej i baletowej, uczestniczące w licznych zagranicznych festiwalach". "Pierwszym międzynarodowym sukcesem Opery Bałtyckiej była Nagroda Niemieckich Krytyków dla gdańskiego +Nabucco+. Uznanie zdobył także spektakl Beniamina Bittnera +Gwałt na Lukrecji+ czy opera Elżbiety Sikory +Madame Curie+. Aktualnie ogromną popularnością cieszą się takie produkcje Opery Bałtyckiej jak +Aida+, +Wehikuł czasu+ – spektakl dla młodszych widzów czy trzy na pozór odrębne historie opowiedziane językiem teatru tańca i teatru operowego – +Judyta/Syn marnotrawny/Święto wiosny+" - napisano.
Wskazano, że "doceniane są również działania edukacyjne podejmowane przez Operę Bałtycką, w tym: otwarte próby baletu, muzyczne przedpołudnia, rozmowy o operze, cykliczne warsztaty operowe i twórcze czy oprowadzania po teatralnych zakamarkach. Duże znaczenie mają też projekty on-line, docenione zwłaszcza w okresie pandemii".
Funkcję dyrektora Opery Bałtyckiej od 2018 r. pełni Romuald Wicza-Pokojski – ceniony reżyser, dramaturg, manager, doktor w dziedzinie sztuki filmowej i teatralnej. Od 1 stycznia 2023 r. zastępcą dyrektora ds. muzycznych został Yaroslav Shemet - jeden z najbardziej uznanych dyrygentów młodego pokolenia.
W pierwszym kwartale 2023 r. Opera Bałtycka wystawi "Aidę" i "Króla Rogera" – premiery operowe z 2022 r., "Cyrulika sewilskiego", "Hrabinę" oraz "Madame Butterfly" – opery cieszące się nieustanną popularnością oraz spektakle baletowe – "Don Kichot" i "Giselle". (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ aszw/