Edukacja włączająca jest tematem rozmów z przedstawicielami związków zawodowych oświaty – powiedział w czwartek wiceszef MEiN Dariusz Piontkowski w przerwie spotkania. Spotkanie jest bardzo merytoryczne – dodała wiceminister Marzena Machałek.
Wiceszef MEiN Dariusz Piontkowski powiedział w przerwie spotkania, że dotyczy ono edukacji włączającej stąd obecność na spotkanie wiceminister Marzeny Machałek, która przygotowywała zmiany w tym zakresie w szkołach.
"Na razie jesteśmy po dyskusji ogólnej. W jej trakcie mogliśmy wyjaśnić wiele spraw związanych z tym, czym jest w ogóle edukacja włączająca, co już zostało zrobione, co jeszcze będzie" – powiedział Piontkowski.
Dodał, że kolejna część spotkania dotyczy dokumentów związanych z edukacją włączającą i potrzeb dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zaznaczył, że inne tematy nie będą dzisiaj poruszane.
Wiceminister Marzena Machałek oceniła spotkanie jako "bardzo merytoryczne", na którym postawiono bardzo istotne pytania.
"Myślę, że dobrze że dzisiaj to bardzo jasno wybrzmiało, że nikt nie planował i nie planuje likwidacji szkół specjalnych. Nikt nie planuje likwidacji poradni psychologiczno-pedagogicznych. Ale też nikt nie planuje zmienić prawa, (...) do decyzji rodziców, jaką ścieżkę kształcenia – szkołę, przedszkole – wybiera dla własnego dziecka, w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" – podkreśliła.
Machałek przypomniała, że liczba specjalistów w szkołach wynosi obecnie 42 tys. "Ale jeżeli chodzi o rozłożenie tych specjalistów w różnych miejscowościach, to rzeczywiście tutaj jeszcze musimy sporo nad tym popracować" – przyznała.
Wiceminister zrelacjonowała również, że na spotkaniu mówiono też o uruchomieniu specjalistycznych studiów podyplomowych, kształcących m.in. pedagogów specjalnych czy psychologów z uprawnieniami pedagogicznymi.
Machałek powiedziała, że przygotowane zmiany mają służyć lepszemu skoordynowaniu wczesnego wspomagania dziecka i jego rozwoju. Poinformowała o pilotażu rozwiązań, które mają usprawnić wczesne wspomaganie dzieci i ich rozwoju.
"36 powiatów pilotuje te rozwiązania pod kierunkiem Uniwersytetu Śląskiego i innych uczelni" – powiedziała. "Dopiero po pilotażu, czyli w przyszłym roku, one mogą być po uwzględnieniu wniosków z pilotażu przedstawiane do szerszej dyskusji w ustawowych konsultacjach" – powiedziała.
PAP zapytała wiceministra Piontkowskiego o to, kiedy planowane są szczegółowe rozmowy na temat wcześniejszych emerytur dla nauczycieli – to jeden z ważniejszych postulatów ZNP.
Wiceminister powiedział, że każdy ze związków zawodowych mówił o tym pomyśle jako wartym rozwagi.
"Jeżeli będzie zgoda w rządzie, w parlamencie, to takie rozwiązania będziemy chcieli przedstawić. Zakładamy, że najprawdopodobniej w drugiej połowie, w końcu kwietnia, będziemy chcieli zorganizować kolejne spotkanie ze związkami zawodowymi, aby przedstawić założenia projektu ewentualnie wprowadzającego wcześniejsze emerytury" – przekazał.
Jest to kolejne spotkanie przedstawicieli Związku Nauczycielstwa Polskiego, NSZZ "Solidarność" i Forum Związków Zawodowych Forum Oświata w ramach zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty.
Autor: Szymon Zdziebłowski
szz/ joz/