W Grobach Pańskich w stołecznych kościołach wykorzystano m.in. zwierciadła, w których wierni mogą skonfrontować się z własnymi odbiciami. Grób w kościele św. Anny nawiązuje do duchowych chorób ludzkiej duszy, pokazuje napięcie między stanem grzechu a stanem łaski.
Instalację Grobu Pańskiego w Kościele Akademickim św. Anny przygotowali studenci uczelni artystycznych i członkowie wspólnoty "Pokora" Duszpasterstwa Akademickiego św. Anny w Warszawie.
Kompozycja pt. "Grzech a łaska. 7 wad głównych" przedstawia postać Jezusa w otoczeniu siedmiu wad głównych - duchowych chorób ludzkiej duszy. Instalacja w dwóch perspektywach - bliższej i dalszej - pokazuje, jak wskazano w jej opisie, napięcie między stanem grzechu a stanem łaski. W bliższej perspektywie znajdują się zwierciadła nawiązujące do treści siedmiu grzechów głównych. Jak wyjaśniono, pycha, chciwość, zazdrość, nieczystość, nieumiarkowanie, gniew i lenistwo ukazane zostały jako miejsce spotkania i naocznej konfrontacji, w których obserwujący może przeglądać się i widzieć odbicie samego siebie. W dalszej perspektywie przedstawiony został świat zmartwychwstania - wolnego od wad i grzechu. W centrum kompozycji znajduje się monstrancja, a jedną z kolumn owija wąż.
Lustra zostały również wykorzystane w kompozycji Grobu Pańskiego w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny znajdującym się niedaleko Rynku Nowego Miasta na wiślanej skarpie. Pod spoczywającym Chrystusem widnieje napis "Chodźcie, powróćmy do Pana!", a w głębi instalacji "Prawda was wyzwoli". W centralnej części kompozycji umieszczono fragment kwietnej łąki, a wokół niej portrety ważnych dla Kościoła postaci m.in.: Jana Pawła II, kardynała Stefana Wyszyńskiego, Francesca Forgione - znanego jako Ojciec Pio, Matki Teresy z Kalkuty, czy ks. Jerzego Popiełuszki.
Także w Kościele św. Aleksandra na Placu Trzech Krzyży nawiązano do Jana Pawła II. W centralnej części Grobu Pańskiego, pod krzyżem, wystawiono księgę z dziełami wybranymi papieża Polaka. Sam krzyż przykryto transparentnym białym welonem, a jeden z jego końców znajduje się w pysku podobnej do psa bestii.
Grób Pański w Bazylice Świętego Krzyża jest utrzymany w ciemniejszych barwach. W tle leżącego Chrystusa i monstrancji umieszczono wizerunek pasterza z trzodą owieczek, nad którą widnieje cytat: "Moje owce słuchają mego głosu i nikt nie wyrwie ich z mojej ręki". Po lewej stronie spoczywającego Jezusa umieszczono inny cytat: "Uderzę Pasterza a rozproszą się owce stada", po prawej z kolei cytat z kard. Stefana Wyszyńskiego: "Jeśli przyjdą zniszczyć ten Naród, zaczną od Kościoła". Instalacja została przykryta czarnym całunem i ozdobiona świecami oraz kwiatami.
W Archikatedrze Warszawskiej przy skromnej kamiennej kompozycji Grobu Pańskiego znajdowało się przedstawienie różnych pochówków na świecie, nad którym widniał napis "Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem".
Zwyczaj przygotowywania Grobu Pańskiego pochodzi z Palestyny. W Polsce od XVI wieku w centrum umieszcza się figurę zmarłego Chrystusa oraz monstrancję z Najświętszym Sakramentem okrytą welonem, na pamiątkę całunu, w który zostało owinięte ciało Jezusa i złożone w grobie. (PAP)
mick/ mmu/