Środki rządowe służą rozwojowi szkolnictwa specjalnego. Nie ma włączenia szkolnictwa specjalnego na pełną skalę w szkołach ogólnodostępnych – poinformował w czwartek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek w Zamościu.
Szef MEiN odwiedził w czwartek nowy kompleks wspomaganego mieszkalnictwa dla osób z niepełnosprawnościami Stowarzyszenia "Krok za krokiem" w Zamościu i mówił m.in. o rządowym wsparciu dla szkolnictwa specjalnego.
Mówiąc o inwestycjach wspieranych z budżetu państwa, Czarnek wymienił budowę specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych w Kozienicach, Bystrzycy, Węgrowie i szkoły specjalnej w Lublinie. "To są wszystko środki rządowe, które służą temu, żeby rozwijać szkolnictwo specjalne. To jest rzecz, która będzie rozwijana" – powiedział szef MEiN.
Stwierdził, że pilotażowy program, w którego ramach utworzone zostały specjalistyczne centra wspierania edukacji włączającej nie będzie kontynuowany.
"Specjalistyczne centra wspierania edukacji włączającej – które były pilotażowo – nie będą kontynuowane, bo one pokazały jedną rzecz – i to mówiłem w Kaliszu w bardzo dobrze działającej szkole specjalnej – że najlepsze włączenie jest tutaj" – stwierdził.
"Nie ma włączenia na pełną skalę w szkołach ogólnodostępnych. Tam po prostu nigdy nie będzie takiej kadry. Po prostu się nie da. To jest fizycznie nawet niemożliwe, choćby nie wiem jakie tam pieniądze zrobić" – argumentował Czarnek.
"Najlepsze włączenie – jeśli ktoś mówi o włączeniu, a nie o ideologii – jest w szkołach specjalnych, gdzie jest kadra, atmosfera, kompetentna empatia" – powiedział, dodając, że kierunek wspierania placówek oświatowych specjalnych "jest absolutnie jednoznaczny".
Szef MEiN zwrócił uwagę na potrzebę utworzenia funduszu na potrzeby szkół specjalnych. "Chcę zrobić specjalny fundusz, żeby on był zarówno (dla placówek) tych publicznych, jak i niepublicznych, żeby starosta czy prezydent miasta, który prowadzi swoje samorządowe jednostki szkolnictwa specjalnego, nie wybierał pomiędzy szkołą specjalną a ogólnodostępną, kanalizacją czy drogą. Niech on robi tę drogę, kanalizację i szkołę ogólnodostępną, a oddzielną zakładkę będzie miał na doposażenie, wyposażenie i doinwestowanie szkół specjalnych" – powiedział.
Według Czarnka "nie da się budować szkoły specjalnej ze środków europejskich". "Ze środków europejskich można budować tylko szkołę integracyjną, a szkoły specjalnej – nie. Jest po prostu zakaz" – stwierdził.
Mówiąc o zamojskim ośrodku, stwierdził, że "wymaga wspierania, zwłaszcza w części dotyczącej wspomagania mieszkalnictwa".
Jak podał, przewodnicząca stowarzyszenia "Krok za krokiem" złożyła wniosek o wsparcie budowy boiska za 1,3 mln zł. "Te potrzeby zostały już zaakceptowane. Będziemy mieli 1,3 mln zł już w sierpniu dla was, żeby to realizować" – powiedział, zwracając się do zebranych.
Przewodnicząca Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym "Krok za krokiem" Maria Król powiedziała PAP, że kompleks wspomaganego mieszkalnictwa o powierzchni 1200 mkw. przy ul. Kresowej 24 w Zamościu został otwarty w listopadzie ub.r. Dorosłe osoby z niepełnosprawnościami mają tam do dyspozycji 28 miejsc w pokojach, które są dostosowane do ich potrzeb, a także przestrzenie wspólne, w tym taras i pomieszczenia do rehabilitacji.
"Przyjmujemy tych niepełnosprawnych, którzy w ciągu dnia mają jakąś aktywność, czyli idą do pracy albo placówek dziennych. To nie jest dom pomocy społecznej" – wyjaśniła Król, dodając, że rolą stowarzyszenia jest zapewnienie warunków technicznych, architektonicznych i odpowiedniego personelu tak, żeby wspierać osoby z niepełnosprawnościami w każdych czynnościach terapeutycznych i życia społecznego.
Inwestycja kosztowała 1,2 mln euro i jest realizowana – bo projekt jeszcze nie został zakończony – w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina. Większość wyposażenia stowarzyszenie pozyskało od sponsorów.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym "Krok za krokiem" w Zamościu działa od 1990 r. i jest organizacją pozarządową, zrzeszającą rodziców, opiekunów i przyjaciół dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością.(PAP)
Autor: Piotr Nowak
pin/ joz/