Projekt „Polskie ćwiczenia z tragiczności świata. Między Niemcami a Rosją” kuratorów Piotra Bernatowicza i Dariusza Karłowicza z udziałem Ignacego Czwartosa, zgodnie z decyzją jury, będzie reprezentował Polskę na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji w 2024 r. – podaje MKiDN.
Przekazano, że "projektem rezerwowym została propozycja +Powtarzajcie za mną+ zgłoszona przez Martę Czyż, Yuriya Bileya, Pavlo Kovacha oraz Antona Vargę".
60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki — La Biennale di Venezia – potrwa od 20 kwietnia do 24 listopada 2024 r. Jej temat przewodni to "Cudzoziemcy są wszędzie". Kuratorem generalnym został Adriano Pedrosa.
Zwycięski projekt "Polskie ćwiczenia z tragiczności świata. Między Niemcami a Rosją" kuratorów Piotra Bernatowicza i Dariusza Karłowicza z udziałem Ignacego Czwartosa został wybrany z 24 zgłoszeń zakwalifikowanych do konkursu. Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński zaakceptował rekomendowany przez jury konkursu projekt.
Jury obradowało w składzie: prof. Elżbieta Banecka, Andrzej Biernacki, prof. Tadeusz Boruta, Jarosław Denisiuk, Jagna Domżalska, dr Janusz Janowski (przewodniczący), Janusz Kapusta, Agnieszka Komar-Morawska, dr hab. Zbigniew Makarewicz, dr Maciej Mazurek, prof. dr hab. Kazimierz Nowosielski, Urszula Święcicka, Joanna Warsza i dr Karolina Ziębińska-Lewandowska.
"Wystawa Ignacego Czwartosa, którą pragniemy przedstawić na Biennale w Wenecji, to owoc głębokiego namysłu nad tragiczną historią XX wieku" – napisali kuratorzy projektu.
Zgodnie z postanowieniami regulaminu wszystkie dopuszczone do konkursu projekty są dostępne na stronie https://labiennale.art.pl/konkurs/.
"Wystawa Ignacego Czwartosa, którą pragniemy przedstawić na Biennale w Wenecji, to owoc głębokiego namysłu nad tragiczną historią XX wieku" – napisali kuratorzy projektu.
"Tragiczność świata — mówi nam z głębi polskiego doświadczenia artysta — jest jego cechą niezbywalną. Świat nie składa się w żaden prosty wzór, pełen jest nieusuwalnych sprzeczności, konfliktów interesu i idei, dylematów, które nie mają prostych rozwiązań" – dodano.
Jak napisano, "Grecy wymyślili tragedię; Polacy ją przećwiczyli".
"Scena polskiej tragedii leży pomiędzy Niemcami a Rosją. W XX w. oznaczało to doświadczenie dwóch krwawych totalitaryzmów pozostających ze sobą w relacji, którą za François Furetem i Ernstem Noltem nazwać można +wrogą bliskością+. Choć różni je diagnoza rzeczywistości, ideały i cele, to upodabnia je przekonanie o konieczności przemocy, terroru i eksterminacji. Ale to nie jedyne podobieństwo. Wspólny fundament obu systemów stanowiło przekonanie o posiadaniu pełni sprawczości i wiedzy — cech, które w europejskiej tradycji duchowej przypisywano wyłącznie Bogu" – wskazano.
Dodano, że "otwierający wystawę obraz rajskiego drzewa poznania dobra i zła symbolicznie obecny w płótnie INRI przypominać ma o pokusie, która po raz pierwszy w historii stała się principium politycznego porządku". "Obietnica +Eritis sicut dii scientes bonum et malum+ (Będziecie jak bogowie znający dobro i zło) została odczytana politycznie. Oglądana z tej perspektywy polityka nie oznacza już próby rozumnego porządkowania ludzkiego świata, ale stwarzanie nowego porządku i nowego człowieka" – oceniono.
"Obrazy Ignacego Czwartosa prezentowane na wystawie są artystycznym świadectwem tego doświadczenia. Zarazem przenoszą je na wyższy, metafizyczny poziom, ukazując głębszy, uniwersalny charakter lokalnej historii. Wydobycie tych uniwersalnych treści z unikalnego, polskiego doświadczenia jest zasadniczym tematem ekspozycji" – podano. (PAP)
ksi/ joz/