Spektakle na podstawie dzieł mistrzów literatury polskiej i światowej: Williama Shakespeare’a, Juliusza Słowackiego, Sławomira Mrożka, Arthura Millera, Aldousa Huxleya znalazły się w programie 61. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych–02. Festiwalu Arcydzieł, które rozpoczynają się w piątek wieczorem w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
Przedstawienia te znajdą się w nurcie głównym festiwalu, który odbędzie się w dniach 10-19 listopada. Zostaną one ocenione przez publiczność oraz jury w składzie: Anna Augustynowicz – reżyserka teatralna i telewizyjna, Anna Sroka-Hryń – aktorka i wokalistka, Jacek Sieradzki – krytyk teatralny oraz Jan Wolski – profesor w Zakładzie Kultury Mediów Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Jak zauważyła Marta Fortowska, sekretarz literacka Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, gospodarza imprezy, Rzeszowskie Spotkania Teatralne w zeszłym roku, zorganizowane po raz pierwszy jako Festiwal Arcydzieł, przyciągnęły tłumy widzów, którzy mieli okazję obejrzeć spektakle w wykonaniu czołowych polskich twórców.
„To już 61. edycja Rzeszowskich Spotkań Teatralnych, podczas której widzowie będą mieli okazję obejrzeć najlepsze spektakle z całej Polski. W tym roku nurt główny festiwalu stanowić będą spektakle na podstawie dzieł mistrzów literatury polskiej i światowej. Na deskach Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zobaczymy nowe interpretacje tekstów Juliusza Słowackiego, Williama Shakespeare’a, Aldousa Huxleya, Arthura Millera, Sławomira Mrożka” – wymieniła Fortowska.
Spotkania zainauguruje w piątkowy wieczór „Książę niezłomny” Juliusza Słowackiego (z Calderona de la Barca), w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Publiczność będzie mogła w nim oklaskiwać artystów Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Podczas festiwalu widzowie będą mogli zobaczyć jeszcze inne dzieła polskiego wieszcza Juliusza Słowackiego. Będzie to „Sen srebrny Salomei”, w reżyserii Piotra Cieplaka, na który zaprosi Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy oraz premierowy spektakl „Maria Stuart” w reżyserii Martyny Łyki, w którym widzowie zobaczą zespół rzeszowskiej „Siemaszki.
„Tekst powraca na deski rzeszowskiej sceny po prawie osiemdziesięciu latach od pierwszego wystawienia. W 1946 roku, jeszcze w Teatrze Ziemi Rzeszowskiej, reżyserowała go sama Wanda Siemaszkowa, będąca wówczas dyrektorką sceny, a w rolę królowej Szkotów wcieliła się Neonilla Kilar-Krzywiecka” – przypomniała Fortowska.
Jak zauważyła Martyna Łyko, reżyserka współczesnej „Marii Stuart”, jest to „krwawa historia kobiety-królowej.
„Za sprawą Juliusza Słowackiego wsiadamy w romantyczny rollercoaster, w którym władza, honor i pożądanie stanowią najwyższe wartości. Oparta na życiorysie królowej Szkotów historia przedstawia osobę, która od dziecka wychowywana na królową budzi się, by samodzielnie rządzić - od dziecka uczona tłumić uczucia, decyduje się czuć” – opowiadała reżyserka.
Podczas festiwalu publiczność będzie mogła obejrzeć także spektakl „Miarka za miarkę” Shakespeare’a w reżyserii Dana Jemmetta w wykonaniu artystów Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, „Nowy wspaniały świat” Huxleya, w reżyserii Piotra Ratajczaka, który pokaże widzom Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Teatr Ludowy w Krakowie zaprezentuje „Śmierć komiwojażera” Millera, w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, a Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem pokaże spektakl „Rzeźnia” według Mrożka, w reżyserii Andrzeja St. Dziuka.
Na finał festiwalu Teatr Nowy Proxima w Krakowie zaprezentuje „Kruchość wodoru. Demarczyk” według scenariusza i w reżyserii Katarzyny Chlebny.
Oprócz spektakli z nurtu głównego w repertuarze Spotkań zaplanowano także czytania performatywne dramatów powstałych w ramach tegorocznej edycji Sceny Nowej Dramaturgii, której kuratorami są reżyserka Martyna Łyko oraz krytyk teatralny i dziennikarz – Witold Mrozek. Będzie można zobaczyć efekty prac reżyserko-dramaturgicznych duetów, które wyłonione zostały podczas Teatralnego Speed Datingu.
Będzie można także wysłuchać koncertu Anny Sroki-Hryń „Najpiękniejsza".
Po wszystkich spektaklach i czytaniach performatywnych odbędą się rozmowy z twórcami.
Poza Festiwalem Arcydzieł widzów rzeszowskiego teatru czeka także zakończenie Literackiego Festiwalu Teatru Siemaszkowej Międzysłów Karpat („Terytorium wiersza / (Podkarpacki) Flisz Poetycki”, czyli spotkanie i rozmowy poetów Podkarpacia) oraz Modlitwy-Niemodlitwy – działanie artystyczne grupy studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego pod opieką prof. Jadwigi Sawickiej, połączone z wykładem Agaty Sulikowskiej-Dejny na temat twórczości Jerzego Nowosielskiego.
Całość zakończy koncert z piosenkami autorstwa m.in. Bułata Okudżawy, Agnieszki Osieckiej, Magdaleny Czapińskiej, Jacquesa Brela, w aranżacjach Piotra Madury.
61. Rzeszowskie Spotkania Teatralne–02. Festiwal Arcydzieł, a także premierę spektaklu „Maria Stuart” oraz Literacki Festiwal Teatru Siemaszkowej Międzysłów Karpat dofinansowano ze środków ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt Modlitwy-Niemodlitwy zrealizowano w ramach programu Przestrzenie Sztuki, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. (PAP)
Autorka: Agnieszka Pipała
api/ dki/