„Gdyby. Niezrealizowane wizje nowoczesnego Wrocławia” to tytuł wystawy, którą od 18 stycznia będzie można zwiedzać w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Ekspozycja przedstawia przedwojenne projekty urbanistyczne, które nie doczekały się realizacji, ale miały duży wpływa na rozwoju miejskiej architektury.
Prezentowane na wystawie projekty pochodzą z dwóch pierwszych dziesięcioleci XX w. „To oryginalne projekty i rysunki architektury, która nigdy nie została zbudowana. Towarzyszą im wykonane na ich podstawie współczesne modele oraz reprodukcje zachowanych tylko w publikacjach materiałów, ilustrujących rozwiązania urbanistyczne związane z koncepcją poszerzenia obszaru miasta” - podkreśliła rzeczniczka Muzeum Architektury we Wrocławiu Marta Czyż.
Wśród prezentowanych prac są m.in. powstałe w ramach konkursów na nowe siedziby projekty administracji miejskiej i straży pożarnej przy placu Powstańców Śląskich (Max Berg i Hans Scharoun); projekty przebudowy placu św. Elżbiety oraz zabudowy strefy wejściowej osiedla na Popowicach – oba autorstwa Adolfa Radinga.
Zwiedzający będą mogli zobaczyć również projekty domu towarowego Wertheim (Erich Mendelsohn, Theo Effenberger, Ludwig Moshamer, Hermann Wahlich), gmachu Miejskiej Kasy Oszczędności (Adolf Rading oraz Paul Heim i Albert Kempter), czy szkoły i kościoła na Sępolnie (Adolf Rading i Hans Scharoun).
Twórcy ekspozycji wskazują, że w latach 20. XX w. Wrocław był jednym z najbardziej zaniedbanych pod względem urbanistycznym wielkich miast niemieckich, a procesy modernizacyjne miał szczególnie znaczenie w związku z zamiarem poszerzenia granic miasta i próbą jego rozbudowy.
„Władze miasta starały się zaradzić tym problemom inicjując szereg koncepcji, które miała realizować Deputacja Budowlana magistratu. Jednak z powodu bardzo złej sytuacji gospodarczej po pierwszej wojnie światowej i braku funduszy, wiele z tych pomysłów pozostało jedynie na papierze, w fazie teoretycznych rozwiązań, nigdy nie zrealizowanych lub zrealizowanych znacznie później, nawet po drugiej wojnie światowej” - napisano w materiałach prasowych towarzyszący wystawie.
Projekty i rysunki prezentowane na ekspozycji pochodzą ze zbiorów Muzeum Architektury we Wrocławiu, Leibniz-Institut für Raumbezogene Sozialforschung e.V. (IRS) w Erkner pod Berlinem, Architekturmuseum der Technischen Universität w Berlinie, Akademie der Künste w Berlinie oraz Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie. W tej ostatniej placówce zachowały się dwa wyjątkowe rysunki Oskara Kokoschki związane z projektowanym przez Maxa Berga krematorium na wrocławskim Cmentarzu Grabiszyńskim – wskazali twórcy wystawy.
Ekspozycję będzie można zwiedzać do 28 kwietnia.(PAP)
autor: Piotr Doczekalski
pdo/ dki/