Fonosferę Paryża czasu modernizmu m.in. w utworze Jacquesa Iberta poznają słuchacze koncertów symfonicznych - piątkowego i sobotniego - w warszawskiej Filharmonii Narodowej.
Barwna Suita symfoniczna „Paris” Jacquesa Iberta z 1930 roku to cykl muzycznych obrazów francuskiej stolicy, wśród których kompozytor starał się uchwycić zgiełk metra, atmosferę przedmieść, elementy orientalizmu i rozrywki mieszczaństwa. Utwór ten zostanie wykonany przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza i grającego na organach niemieckiego mistrza tego instrumentu Christiana Schmitta.
Ponadto w programie koncertów znajdą się kompozycje: Koncert g-moll na organy, orkiestrę smyczkową i kotły paryżanina Francisa Poulenca; Symfonia C-dur „Il distratto” Josepha Haydna oraz Walc Die Mozartisten op. 196 Josepha Lannera.
Christian Schmitt jest jednym z najbardziej rozchwytywanych organistów na scenie międzynarodowej i ekspertem w dziedzinie renowacji i budowy nowych organów. W 2024 roku po raz pierwszy podjął współpracę z Orkiestrą Filadelfijską. W sezonie 2022/23 zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku pod batutą Dennisa Russella Daviesa, z Dallas Symphony oraz z Gothenburg Symphony pod batutą Christopha Eschenbacha. Dyskografia Christiana Schmitta obejmuje obecnie około 40 nagrań. (PAP)
Anna Bernat
abe/ pat/