Umowa na rewitalizację Świętokrzyskiej Kolejki Wąskotorowej „Ciuchcia Ponidzie” została podpisana we wtorek w Jędrzejowie. Inwestycja obejmie modernizację szlaków kolejowych oraz remont hali napraw lokomotyw i wagonów.
Projekt został podzielony na cztery zadania. Przewidziano modernizację ponad 10 km szlaku kolejowego na dwóch odcinkach: od Pińczowa do Umianowic oraz od stacji w Motkowicach do mostu kolejowego na rzece Nidzie. Remonty torowisk zaplanowano także w Pińczowie i Jędrzejowie. W Pińczowie modernizacji poddane zostaną poczekalnia oraz pomieszczenia dróżnika, a w Jędrzejowie – hale napraw lokomotyw, wagonów oraz kuźnia kolejowa.
W ramach inwestycji zaplanowano także konserwację taboru kolejowego, w tym zabytkowego parowozu Px-48 z 1950 roku oraz stuletniego wagonu szprychowego. Realizacja projektu potrwa 18 miesięcy, a koszt inwestycji wyniesie około 29 mln zł i zostanie sfinansowany z programu Polski Ład.
Działalność turystyczna związana z funkcjonowaniem kolejki wąskotorowej prowadzona jest przez Zespół Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach.
Dyrektor instytucji Tomasz Hałatkiewicz poinformował we wtorek, że w planach jest także remont stalowego mostu na Nidzie w Motkowicach oraz 600-metrowej estakady kolejowej. Za realizację tego projektu będzie odpowiadać gmina Jędrzejów.
„Realizowana przez nas inwestycja będzie dostępna dla ruchu turystycznego już w sezonie 2026. Mam nadzieję, że w kolejnym sezonie, w 2027 roku, gotowy będzie również most w Motkowicach” – podkreślił Hałatkiewicz.
Dzięki temu turyści w 2027 roku będą mogli korzystać z pełnej, 34-kilometrowej trasy świętokrzyskiej kolejki wąskotorowej, biegnącej z Pińczowa do Jędrzejowa.
Ostatnie prace modernizacyjne na trasie „Ciuchci Ponidzie” przeprowadzono w związku z budową Ośrodka Edukacji Przyrodniczej w Umianowicach. Odnowiono wtedy zabytkową drewnianą stacyjkę kolejki oraz wieżę ze zbiornikiem na wodę, która zyskała funkcję punktu widokowego do obserwacji ptaków.
Szlak kolejki wąskotorowej biegnie przez malownicze tereny otuliny Nadnidziańskiego Parku Krajobrazowego. Obecnie kolejka kursuje na 19-kilometrowym odcinku, a dodatkowo 2,5-kilometrowy fragment trasy z Umianowic do Hajdaszka udostępniony został do jazdy drezynami rowerowymi.
Historia Kolei Jędrzejowskiej sięga I wojny światowej, kiedy to początkowo pełniła funkcję linii frontowej armii Austro-Węgierskiej. Z biegiem lat rozbudowywano połączenia, które obsługiwały zarówno transport towarów, jak i pasażerów. Kolejka miała szczególne znaczenie w czasie okupacji niemieckiej. W dużej mierze z przejazdów koleją korzystały grupy organizacji podziemnych działających na terenie Kielecczyzny, dzięki współpracy ze służbą liniową kolei, która składała się wyłącznie z polskiego personelu. (PAP)
wdz/ malk/