Do wiosny 2015 r. potrwa przywrócenie do użytku linii kolejki wąskotorowej i drezyn na 22-kilometrowej trasie Krasne-Górki przez Przasnysz. Kolejka będzie dodatkową atrakcją turystyczną powstającego na północnym Mazowszu Szlaku Frontu Wschodniego I Wojny Światowej.
Projekty, realizowane są przez Lokalną Organizację Turystyczną Północnego Mazowsza (LOT PM) oraz Przasnyskie Stowarzyszenie Historii Ożywionej (PSHO), warte w sumie ponad 1,3 mln zł, decyzją zarządu województwa mazowieckiego, otrzymały wsparcie unijne na blisko 1 mln zł.
Jak poinformował PAP wójt gminy Czernice Borowe Wojciech Brzeziński, jednocześnie członek LOT PM i PSHO, kolejka wąskotorowa i oznakowany Szlak Frontu Wschodniego z lat 1914-18 mają przyczynić się do promocji turystycznej regionu, będąc atrakcją o walorach zarówno krajoznawczych, jak i edukacyjnych.
Brzeziński, który jest pomysłodawcą rewitalizacji kolejki, wyjaśnił, że projekt zakłada naprawę torowiska na odcinku Krasne-Górki o długości ok. 22 km, polegającą m.in. na wycince samosiewów, uzupełnieniu brakujących szyn, wymianie niektórych podkładów kolejowych i uzupełnieniu oznakowania.
„W ramach projektu przewidziano również remont lokomotywy spalinowej oraz wagonów osobowych i towarowego. Dodatkowym elementem jest zakup drezyn rowerowych” - zaznaczył Brzeziński. Drezyny rowerowe będą jeździły na całym odcinku trasy liczącej 22 km, a na krótszym odcinku Leszno-Przasnysz-Górki o długości ok. 10 km kursowała będzie kolejka wąskotorowa. Organizacją przejazdów, głównie w weekendy, zajmie się spółdzielnia socjalna „Lokomotywa” z Czernic Borowych.
Historia kolejki Krasne-Górki, jak przypomniał Brzeziński, będącej częścią połączenia wąskotorowego na długości 70 km Mława-Maków Mazowiecki, sięga I wojny światowej. Odcinek Górki-Przasnysz wybudowano w 1915 r. jako tzw. wojskową kolej polową, natomiast odcinek Przasnysz-Krasne powstał na przełomie lat 20. i 30. XX wieku, głównie dla transportu towarowego. Kolejka funkcjonowała nieprzerwanie do 1998 r., przewożąc m.in. płody rolne, węgiel, cement, mieszkańców regionu, a także turystów.
Brzeziński dodał, że pomysł przywrócenia kolejki do użytku zrodził się w 2000 r., kiedy opuszczoną infrastrukturę przejęła gmina Krasne. Ratowanie kolejki - jako jeden z celów działalności - przyjęła powołana w 2004 r. LOT PM. Partnerami projektu są m.in. gminy: Czernice Borowe, Krasne, Przasnysz, ale także PSHO.
Przywrócenie kolejki do ruchu – jak podkreślił Brzeziński - wpisuje się w dwa szlaki turystyczne: Panorama Północnego Mazowsza oraz Szlak Frontu Wschodniego I Wojny Światowej. W ramach tego ostatniego, zaplanowano ustawienie ok. 40 tablic informacyjnych i ok. 300 kierunkowych dla oznakowania miejsc związanych z I wojną światową, w tym cmentarzy, pomników, a także pozostałości fortyfikacji i okopów.
„W obecnej chwili dokonano oznakowania pierwszego etapu, do końca roku zaplanowano uzgodnienie projektu organizacji ruchu oraz treści pozostałych tablic. Do końca czerwca 2015 r. cały szlak zostanie oddany do użytku” - dodał Brzeziński.
Liderem projektu jest PSHO, które oprócz wsparcia unijnego, pozyskało także środki z Ministerstwa Obrony Narodowej, a partnerami przedsięwzięcia są gminy: Jednorożec, Czernice Borowe i Grudusk oraz Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna.
„Projekt niewątpliwie będzie atrakcją turystyczną, szczególnie dla pasjonatów historii” - ocenił Brzeziński.
Wartość projektu rewitalizacji kolejki wąskotorowej wraz z inwestycjami towarzyszącymi to ponad 672,8 tys. zł. Z kolei wartość projektu oznakowania i promocji Szlaku Frontu Wschodniego I Wojny Światowej to ponad 666,6 tys. zł. Projekty otrzymały wsparcie ze środków unijnych po 499,9 tys. zł.
W ramach obu przedsięwzięć, w dwóch odrębnych zadaniach, przeprowadzona zostanie renowacja zabytkowego parku dworskiego w Chojnowie, w którym utworzona zostanie ekspozycja Frontu Wschodniego z lat 1914-18. (PAP)
mb/ amac/ mag/