Od soboty ełckie Muzeum Historyczne jest właścicielem kolejki wąskotorowej w tym mieście. Dyrekcja muzeum deklaruje, że będzie organizować na stacji kolejki wiele imprez, a docelowo chce tam utworzyć Kolejowe Centrum Nauki.
Do końca lutego właścicielem ełckiej wąskotorówki był miejscowy Ośrodek Sportu i Rekreacji. Władze Ełku zdecydowały o przekazaniu kolejki miejscowemu Muzeum Historycznemu ponieważ muzealnicy chcą wykorzystać potencjał jedynej na Mazurach wąskotorówki i utworzyć na jej bazie Kolejowe Centrum Nauki.
"Centrum to nie powstanie za kilka miesięcy, to dłuższa perspektywa. Na razie musimy się skupić na formalnościach związanych z przejęciem kolejki" - powiedział PAP dyrektor Muzeum Historycznego w Ełku Kazimierz Bogusz i zapewnił, że w związku z przejęciem kolejki żaden z dziewięciu pracowników nie został zwolniony z pracy, a muzeum na funkcjonowanie kolejki dostało dotację od miasta w takiej samej wysokości, jak dotychczas MOSiR.
Wybudowana w latach 1910-1917 Ełcka Kolej Wąskotorowa służyła przede wszystkim do przewożenia pasażerów podełckich wsi do pracy w mieście. Czasem wożono nią także drewno. W 1992 r. wpisano ją do rejestru zabytków.
Na stacji kolejki wąskotorowej muzealnicy będą organizować imprezy kulturalne. Sama kolejka latem - tak jak dotychczas - będzie wozić pasażerów (w ostatnim sezonie było ich 16 tys.)
Docelowo Muzeum Historyczne w Ełku na bazie wąskotorówki chce założyć Kolejowe Centrum Nauki, którego jedną z atrakcji ma być rozcięta na pół lokomotywa, dzięki której muzealnicy mogliby pokazywać na jakiej zasadzie działały jej mechanizmy (np. gwizdek parowy). Muzealnicy chcieliby też na stacji kolejki zbudować zupełnie nowy budynek, w którym znalazłaby się sala dla stałych ekspozycji muzealnych.
Z wyliczeń muzealników wynika, że koszt powstania Kolejowego Centrum Nauki wyniósłby ok. 10 mln zł. Muzeum chce te pieniądze pozyskać przede wszystkim z programów unijnych w nowej perspektywie budżetowej.
Jedyna na Mazurach wąskotorówka kursuje latem na 15 km trasie z Ełku do wsi Sypitki. Ostatniego lata w budynku szkoły w Sypitkach mali pasażerowie kolejki mogli uczestniczyć w zajęciach plastycznych, a dorośli spacerować nad rzeką, czy raczyć się specjałami lokalnej kuchni, które w szkole sprzedawały miejscowe gospodynie (w menu królowały kartacze).
Wybudowana w latach 1910-1917 Ełcka Kolej Wąskotorowa służyła przede wszystkim do przewożenia pasażerów podełckich wsi do pracy w mieście. Czasem wożono nią także drewno. W 1992 r. wpisano ją do rejestru zabytków. (PAP)
jwo/ ls/