Portal z miejscem dla twórców ludowych czy aplikacje na smartfona, które pokażą turyście lokalne atrakcje - to m.in. efekty projektu "Kurpiowski Park Kulturowy", który zrealizowano na pograniczu województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
Głównym celem przedsięwzięcia była szersza i skuteczniejsza promocja Kurpiowszczyzny, zwłaszcza tamtejszej kultury.
Podmiotom, które projekt zrealizowały zależy na tym, by powstałe narzędzia do promocji Kurpiów były w przyszłości rozbudowywane i jeszcze lepiej wykorzystywane. "To jest wyzwanie" - przyznaje prezes Stowarzyszenia Rozwoju Turystyki i Rekreacji w Ostrołęce Andrzej Bis.
W ramach projektu Kurpiowszczyzna była promowana na targach m.in. w Poznaniu czy Warszawie. Powstał katalog twórców i rzemiosła, w którym prezentuje się ok. stu twórców, wydano foldery czy przewodnik po Kurpiowskim Parku Kulturowym. Wydano też ulotki promujące szlaki "Pierścień kurpiowski" (110 km) i "Wstęga kurpiowska" (65 km).
Jak powiedział PAP, w pierwszych miesiącach 2014 r. planowane jest spotkanie z udziałem twórców ludowych oraz samorządowców z powiatów: ostrołęckiego, kolneńskiego, łomżyńskiego i szczycieńskiego, by te formy dalszej współpracy omówić.
Zakończył się bowiem projekt, a z nim unijne środki. Chodzi teraz o to, by wypracować formułę dalszego funkcjonowania tej promocji.
W ramach projektu Kurpiowszczyzna była promowana na targach m.in. w Poznaniu czy Warszawie. Powstał katalog twórców i rzemiosła, w którym prezentuje się ok. stu twórców, wydano foldery czy przewodnik po Kurpiowskim Parku Kulturowym. Wydano też ulotki promujące szlaki "Pierścień kurpiowski" (110 km) i "Wstęga kurpiowska" (65 km).
Powstał również m.in. portal, gdzie twórcy ludowi aktywnie mogą tworzyć swoje prezentacje i pokazywać twórczość. Można też skorzystać z aplikacji na smartfona, które pomagają zlokalizować w okolicy twórców ludowych czy turystyczne atrakcje.
Projekt obejmował również naukę języka angielskiego, marketingu i przedsiębiorczości, z czego skorzystali zarówno twórcy jak i pracownicy placówek kultury, centrów informacji turystycznej i samorządowcy - w sumie 180 osób.
Projekt "Kurpiowski Park Kulturowy" był w całości dofinansowany z UE. Z programu Kapitał Ludzki pochodziło na ten cel ok. 1 mln zł. Projekt zrealizowali: Stowarzyszenie Rozwoju Turystyki i Rekreacji w Ostrołęce (Mazowieckie), starostwo powiatowe w Ostrołęce oraz Lokalna Organizacja Turystyczna Północnego Mazowsza.
Kultura kurpiowska kojarzy się odbiorcom m.in. ze słynnymi wielkanocnymi palmami czy wycinanką kurpiowską. Od ponad 40 lat w Łysych (Mazowieckie) odbywa się konkurs na taką najpiękniejszą palmę. Kurpiowskie palmy - co podkreślają specjaliści - zdobione setkami misternie wykonanych ręcznie przez twórczynie ludowe kwiatów z bibuły - to prawdziwe dzieła sztuki, o które zbiegają muzea.(PAP)
kow/ rof/