Powiększa się kolekcja scenicznych kostiumów gwiazd estrady w Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. Ostatnio do muzeum trafiły sukienki Anji Orthodox i Ramony Rey, trwają rozmowy z Izabelą Trojanowską i Marylą Rodowicz. "Pani Trojanowska już przygotowuje dla nas któryś ze swoich scenicznych kostiumów, wstępnie rozmawialiśmy też z Marylą Rodowicz, która ma bardzo charakterystyczne stroje estradowe" – powiedziała PAP Anna Rapp z działu marketingu i promocji muzeum.
Wśród eksponatów, jakie muzeum udało się pozyskać wcześniej, są m.in. słynny czarny kapelusz i czarny płaszcz Bogusława Meca, surdut Janusza Panasewicza z Lady Pank, sceniczne kostiumy festiwalowe i buty Ewy Dębickiej z Alibabek, buty Adama Nowaka z Raz Dwa Trzy, oraz suknie Steni Kozłowskiej i Majki Jeżowskiej.
Kostiumy gwiazd polskiej estrady są dla muzeum polskiej piosenki bardzo cennymi eksponatami. "Nawet jeśli nie będą elementem wystawy stałej muzeum, to będziemy chcieli poświęcić im czasową ekspozycję, pokazującą jak zmieniały się na przestrzeni lat, i jak stroje artystów wpływały na to, co później nosiło się na ulicy" – zaznaczyła Rapp.
Muzeum Polskiej Piosenki docelowo będzie mieścić się pod widownią wyremontowanego amfiteatru opolskiego. Tam zorganizowana zostanie wystawa stała, w której dużą rolę mają odgrywać multimedia. Na razie muzeum działa w siedzibie tymczasowej, pozyskuje pamiątki do kolekcji, oraz organizuje wystawy czasowe i spotkania z artystami w cyklu "Piosenka ma swoje historie". Spotkania sa rejestrowane, i również będą muzealnymi eksponatami dostępnymi dla zwiedzających.
Wśród eksponatów, jakie do tej pory znalazły się w zbiorach muzeum, najliczniejsze są zdjęcia, plakaty i płyty gramofonowe. Muzeum ma także m.in. rękopisy piosenek Marka Grechuty i Jacka Skubikowskiego, maszynę do pisania Andrzeja Sikorowskiego, oraz materiały prasowe z wielu - w większości nie istniejących dziś - gazet, w tym "Panoramy", "Forum", "Perspektyw", czasopisma "Śpiewamy i Tańczymy", a nawet "Trybuny Ludu".
Osobną kategorią eksponatów są instrumenty muzyczne – od tych najmniejszych jak harmonijka ustna, na której Paweł Kukiz grał akustyczną wersję przeboju "Skóra", poprzez mandolinę Sikorowskiego i gitarę Skubikowskiego aż po pianino, przy którym Jerzy Petersburski skomponował "Tango Milonga". Zbiory placówki ma wkrótce wzbogacić także fortepian, na którym artyści grali podczas pierwszych festiwali w opolskim amfiteatrze.(PAP)
jsz/ abe/