Ceramiczne urny na prochy, audioprzewodniki po obiektach dziedzictwa żydowskiego i kabina dźwiękoszczelna zostaną pokazane w Muzeum Śląskim w Katowicach na wystawie prezentującej najlepsze produkty i projekty graficzne wdrożone w ub. r. do produkcji w woj. śląskim.
Dostępna od 3 sierpnia ekspozycja pokaże efekty tegorocznej edycji konkursu „Śląska Rzecz” organizowanego od 2005 r. przez instytucję kultury Zamek Cieszyn. Od dwóch lat konkurs jest częścią koordynowanego przez samorząd regionu projektu Design Silesia, który propaguje nowoczesny design jako narzędzie promocji i rozwoju.
„Śląska Rzecz” jest jedynym regionalnym konkursem designu w Polsce. Ma promować firmy i projektantów stawiających na design. Warunkiem wzięcia udziału w konkursie jest wdrożenie zgłoszonych projektów do produkcji na terenie województwa śląskiego w poprzednim roku. Swoje propozycje do konkursu mogą zgłaszać przedsiębiorcy, projektanci, samorządy oraz instytucje kultury.
Śląska Rzecz” jest jedynym regionalnym konkursem designu w Polsce. Ma promować firmy i projektantów stawiających na design. Warunkiem wzięcia udziału w konkursie jest wdrożenie zgłoszonych projektów do produkcji na terenie województwa śląskiego w poprzednim roku. Swoje propozycje do konkursu mogą zgłaszać przedsiębiorcy, projektanci, samorządy oraz instytucje kultury.
W tym roku konkurs przeprowadzono w trzech kategoriach: produkt, grafika użytkowa (w tym komunikacja wizualna i multimedialna) oraz usługi. Rozstrzygnięcie nastąpiło w połowie czerwca.
W kategorii produktów zwyciężyły ceramiczne urny na prochy projektu Bogdana Kosaka, wyprodukowane przez spółkę Kera-Ceramika z Bielska-Białej. Projekty urn Kosaka chwalono w poświęconych designowi mediach m.in. za wychodzenie naprzeciw potrzebie "zmiany estetycznej w świadomości osób decydujących się na kremowanie prochów zmarłych bliskich". Modułowa konstrukcja urn umożliwia np. umieszczenie w nich pamiątek po zmarłych, a dzięki użytemu materiałowi można nanieść na nie elementy graficzne.
W kategorii projekt graficzny nagroda trafiła do Fundacji „Brama Cukermana" z Będzina za „Opowieści nieobecnych" - serię audioprzewodników po obiektach dziedzictwa żydowskiego w miastach województwa śląskiego. Jury w werdykcie podkreśliło m.in., że minimalistyczna oprawa projektu "sprzyja zadumie i skłania do wsłuchania się w dźwiękową zawartość".
Według Piotra Jakoweńki, który zaprojektował darmowe, możliwe do ściągnięcia np. na telefon audioprzewodniki, najważniejsze jest przesłanie tego projektu. Jego „opakowanie" ma "nie przeszkadzać".
W nowej kategorii - usługi - nagrodę otrzymało Muzeum Śląskie w Katowicach za projekty „Sztuka przez dotyk" oraz „Piękno dotyku". W ramach pierwszego z nich udostępniono zbiory galerii malarstwa polskiego XIX-XX w. osobom niewidomym i niedowidzącym, poprzez wypukłe odwzorowanie obrazów. Drugi projekt był tzw. wystawą multisensoryczną, prezentująca najsłynniejsze rzeźby od antyku po renesans. Muzeum wykorzystało w obu projektach m.in. obrazy 3D, rzeźby i inne obiekty, które można dotykać, audioprzewodniki, a także przewodniki i opisy w alfabecie Braille’a.
Nagrodę specjalną tegorocznej edycji konkursu "Śląska Rzecz" przyznano modułowej kabinie dźwiękoszczelnej Progress_box, zaprojektowanej przez Jakuba Gałęskiego, a wyprodukowanej przez bielską spółkę JJA Progress. Urządzenie pozwala osobom pracującym np. w przemyśle na odpoczynek od docierającego do nich hałasu.
Nagrodzone i zakwalifikowane do wystawy projekty można było już oglądać w Zamku Cieszyn. Po prezentacji w Muzeum Śląskim (od 2 sierpnia do 3 września) wystawa trafi jeszcze do Dobroteki w Dobrodzieniu (od 7 września do 14 października).
Podczas czwartkowego otwarcia wystawy w Muzeum Śląskim ma odbyć się spotkanie „Projektowanie usług dla wszystkich”. Będzie to pierwszy wykład z cyklu „Rozmowy o dizajnie”. Na spotkaniach w ramach tego cyklu będzie można spotkać laureatów tegorocznej edycji „Śląskiej Rzeczy”. W pierwszym wykładzie mają uczestniczyć twórcy nagrodzonych w konkursie projektów Muzeum Śląskiego - „Sztuki przez dotyk" i „Piękna dotyku".(PAP)
mtb/ hes/