„Projekt zaginione pieśni”–to tytuł koncertu zespołu Sequentia, ktory odbędzie się we wtorek w Jarosławiu (Podkarpackie) na XX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej "Pieśń Naszych Korzeni". Zabrzmią dzieła powstałe od VIII do X w. na dworze Karola Wielkiego.
Członkowie zespołu: Benjamin Bagby (śpiew i harfa), Norbert Rodenkirchen (flety) i Wołodymyr Smishkewych (śpiew) w wieczornym koncercie, podzielonym na dwie części: „Frankijskie fantomy” i „Echa karolińskich pałaców” zaprezentują m.in. pieśni chwalące osobę Karola Wielkiego, jego dokonania i zamiłowanie do poezji, pieśni opłakujące zmarłego cesarza, ale także pieśni opisujące dramatyczne skutki wojny czy tragiczny pojedynek syna z nieznanym mu ojcem.
Według informacji podanych w festiwalowym katologu w repertuarze muzycznym, jaki zachował się z epoki karolińskiej, przeważają pieśni liturgiczne, znane jako chorał gregoriański. Ponadto wśród zachowanych, choć jedynie fragmentarycznie dzieł, można spotkać jeszcze inne pieśni: polityczne, religijne, panegiryki (czyli teksty pochwalne), lamenty, śpiewane opowieści, czy epikę. Większość z nich to utwory łacińskie, ale zachowały się też pieśni w językach niemieckim i francuskim.
Zespół Sequentia, jeden z najsłynniejszych zespołów specjalizujących się w muzyce epoki średniowiecza, został założony w 1977 roku przez Benjamina Bagby i nieżyjącą już Barbarę Thornton. Oboje prowadzili jednocześnie badania muzykologiczne nad wykonywanym repertuarem.
W repertuarze muzycznym, jaki zachował się z epoki karolińskiej, przeważają pieśni liturgiczne, znane jako chorał gregoriański. Ponadto wśród zachowanych, choć jedynie fragmentarycznie dzieł, można spotkać jeszcze inne pieśni: polityczne, religijne, panegiryki (czyli teksty pochwalne), lamenty, śpiewane opowieści, czy epikę.
Zespół posiada bogatą dyskografię, obejmującą całą epokę wieków średnich (m.in. wszystkie działa Hildegardy z Bingen), filmowe i telewizyjne produkcje średniowiecznego dramatu muzycznego. Artyści występowali w całej Europie, obu Amerykach, Indiach, na Bliskim Wschodzie, we wschodniej Azji, Afryce i Australii.
W programie jubileuszowej imprezy, która potrwa do 26 sierpnia, przewidziano łącznie siedem koncertów, w czasie których będzie można usłyszeć nabożeństwo żałobne kościołów chrześcijańskich obrządku wschodniego "Panichida" - śpiewany odpowiednik łacińskiego requiem czy monumentalne oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Haendla, które zostanie wykonane podczas sobotniego koncertu finałowego.
Wśród wykonawców muzyki dawnej festiwalowa publiczność będzie miała okazję usłyszeć jeszcze takie znane zespoły jak Byzantion z Rumunii, austriacko-polski School of the Night. W festiwalu wystąpi łącznie kilkudziesięciu artystów, którzy wezmą również udział w jubileuszowym "Koncercie Przyjaciół".
Festiwalowe koncerty tradycyjnie odbywają się przeważnie w jarosławskich świątyniach, głównie obrządku łacińskiego, ale także w cerkwi. Imprezę zakończy w niedzielę poranna msza święta w rycie gregoriańskim.
W ramach festiwalu odbywać się będą także, jako stałe punkty imprezy, warsztaty chóru festiwalowego, jutrznie i nieszpory gregoriańskie i ormiańskie, seminaria, warsztaty: chorału gregoriańskiego, tańców krajów Grupy Wyszehradzkiej, religijnych śpiewów ormiańskich, oraz wieczorno-nocne taneczne biesiady. Wspólna zabawa zaczyna się późnym wieczorem, po koncercie, i trwa zazwyczaj do świtu. W klubie festiwalowym zagrają zespoły m.in. z Ukrainy, Polski, Węgier i Słowacji.
„Wszystkie wydarzenia: koncerty, warsztaty, biesiady, seminaria mają miejsce we wspaniałych wnętrzach jarosławskich zabytków. Sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI- i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta. Buduje to specyficzną atmosferę imprezy i stanowi najlepszą scenografię dla wykonywanej muzyki” - oceniła rzeczniczka festiwalu Marzena Mikosz.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku, zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków.
Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie „Muzyka Dawna”, które powstało w Jarosławiu w 1995 roku. Tworzą je przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Stowarzyszenie koncentruje się na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.(PAP)
api/ abe/