Psalmy hebrajskie i canzony instrumentalne barokowego kompozytora Salomone Rossiego znajdą się w programie czwartkowego koncertu XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni”, który trwa w Jarosławiu.
Przed festiwalową widownią, zgromadzoną w jarosławskiej Kolegiacie, wystąpi polski zespół Ars Cantus. Wykonają oni muzykę synagogalną Rossiego ze zbioru „HaShirim asher liShlomo”, wydanego w Wenecji w 1622 roku, oraz jego kompozycje instrumentalne, pochodzące ze zbioru „Il terzo libro de varie sonate…” przechowywanego w Bibliotece Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zespół Ars Cantus powstał w 2000 roku jako grupa wokalna związana z Wrocławskimi Kameralistami. Początkowo działała pod nazwą Il Dolcimelo. W repertuarze zespołu znajduje się muzyka dawnych epok, od średniowiecza, np. pieśni z rękopisu Carmina Burana, dramaty liturgiczne Ludi Sancti Nicolai, do wczesnego baroku, jak np. muzyka dworu i synagogi Salomone Rossiego.
Czwartkowy koncert będzie już piątym tegorocznego festiwalu, którego motywem przewodnim są psalmy. Ich różne muzyczne opracowania to temat siedmiu spośród ośmiu festiwalowych koncertów; wśród nich znajdą się np. opracowania psalmów w języku litewskim i ukraińskim.
Psalmy znalazły się też w programie koncertu inauguracyjnego. Były to XVI-wieczne „Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki skomponowane do tłumaczeń psalmów biblijnych Jana Kochanowskiego. Festiwalowej publiczności w niedzielny wieczór zaprezentował je zespół Bornus Consort.
W czasie wieczornych koncertów festiwalowa publiczność mogła wysłuchać także psalmów tureckich Wojciecha Bobowskiego (Ali Ufki) i Psałterza Genewskiego w wykonaniu niemieckiego zespołu Ensemble Sarband z gościnnym udziałem muzyków tureckich czy nieszporów polskich tradycyjnych z psałterza Franciszka Karpińskiego, które wykonał śpiewak Adam Strug wraz z założonym przez siebie zespołem Monodia polska.
Podczas festiwalu, który trwa do niedzieli, zabrzmi muzyka europejska i orientalna sprzed kilkuset lat. Wśród około stu artystów, którzy biorą udział w tegorocznym festiwalu, znalazł się m.in. wybitny francuski muzyk i śpiewak, badacz muzyki dawnej Marcel Peres, chorwacki zespół Ensemble Brevis i ukraińska grupa Chorea Kozacka.
W czasie festiwalu odbywają się także warsztaty Chóru Festiwalowego z udziałem publiczności. W tym roku zajęcia prowadzi Marcel Peres.
Uczestnicy przygotowują fragmenty monumentalnego dzieła Claudia Monteverdiego z 1610 roku, „Vespro della Beata Vergine”. Zostanie ono wykonane podczas sobotniego koncertu finałowego, w którym amatorski Chór Festiwalowy towarzyszyć będzie profesjonalnym muzykom: Barokowej Orkiestrze Wyszehradzkiej, grupie Sonatores Pannoniae i zespołowi Contrasto Armonico.
Na zakończenie imprezy, w niedzielę rano, drugi Chór Festiwalowy, złożony także z festiwalowej publiczności, zaśpiewa XVIII-wieczną mszę z rękopisów sanktuarium maryjnego w Gidlach.
Podczas festiwalu maja też miejsce warsztaty chorału gregoriańskiego, seminaria oraz tańce przy muzyce tradycyjnej w Klubie Festiwalowym.
Festiwalowe koncerty tradycyjnie odbywają się w jarosławskich świątyniach; w tym roku tylko obrządku łacińskiego.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków. Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.
Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie „Muzyka Dawna”. Tworzą je przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Obok innych działań Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu dorocznego festiwalu.(PAP)
api/ abe/