Nieszpory polskie tradycyjne z psałterza Franciszka Karpińskiego zabrzmią w środę wieczorem w kościele św. Mikołaja w Jarosławiu (Podkarpackie) w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni”.
Przed festiwalową publicznością wystąpi śpiewak Adam Strug wraz z założonym przez siebie zespołem Monodia polska. Artyści wykonają psalmy, jakie wykonywano w czasie nieszporów w kościele Matki Boskiej Bolesnej w Łomży – kościele dzieciństwa Struga. Będą to m.in. psalmy o Najświętszej Maryi Pannie, hymny, w tym „Magnifikat”, akt uwielbienia.
Adam Strug to śpiewak, instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej oraz etnomuzykolog. Jest założycielem kapeli Strug Kompania, wykonującej jego autorskie piosenki, oraz zespołu śpiewaczego Monodia polska, w której repertuarze znajdują się polskie pieśni religijne i świeckie przekazywane w tradycji ustnej w Łomżyńskiem i na Kurpiowszczyźnie Zielonej.
Środowy koncert będzie już czwartym tegorocznego festiwalu, którego motywem przewodnim są psalmy. Ich różne muzyczne opracowania to temat siedmiu spośród ośmiu festiwalowych koncertów; wśród nich znajdą się np. opracowania psalmów w języku litewskim i ukraińskim czy psalmy hebrajskie.
Psalmy znalazły się też w programie koncertu inauguracyjnego. Były to XVI-wieczne „Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki skomponowane do tłumaczeń psalmów biblijnych Jana Kochanowskiego. Festiwalowej publiczności w niedzielny wieczór zaprezentował je zespół Bornus Consort. Natomiast we wtorek festiwalowa publiczność mogła wysłuchać psalmów tureckich Wojciecha Bobowskiego (Ali Ufki) i Psałterza Genewskiego w wykonaniu niemieckiego zespołu Ensemble Sarband z gościnnym udziałem muzyków tureckich.
Podczas festiwalu, który potrwa do niedzieli, zabrzmi muzyka europejska i orientalna sprzed kilkuset lat. Wśród około stu artystów, którzy biorą udział w tegorocznym festiwalu, znalazł się m.in. wybitny francuski muzyk i śpiewak, badacz muzyki dawnej Marcel Peres i polski zespół Ars Cantus.
Odbywają także - będące stałym punktem imprezy - warsztaty Chóru Festiwalowego z udziałem publiczności. W tym roku zajęcia prowadzi Marcel Peres.
Uczestnicy przygotowują fragmenty monumentalnego dzieła Claudia Monteverdiego z 1610 roku, „Vespro della Beata Vergine”. Zostanie ono wykonane podczas sobotniego koncertu finałowego, w którym amatorski Chór Festiwalowy towarzyszyć będzie profesjonalnym muzykom: Barokowej Orkiestrze Wyszehradzkiej, grupie Sonatores Pannoniae i zespołowi Contrasto Armonico.
Na zakończenie imprezy, w niedzielę rano, drugi Chór Festiwalowy, złożony także z festiwalowej publiczności, zaśpiewa XVIII-wieczną mszę z rękopisów sanktuarium maryjnego w Gidlach.
Podczas festiwalu odbywają się też warsztaty chorału gregoriańskiego, seminaria oraz tańce przy muzyce tradycyjnej w Klubie Festiwalowym.
Festiwalowe koncerty tradycyjnie odbywają się w jarosławskich świątyniach; w tym roku tylko obrządku łacińskiego.
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków. Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.
Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie „Muzyka Dawna”. Tworzą je przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Obok innych działań Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.(PAP)
api/ mrt/