Pierwszą w Polsce Pracownię Filmoteki Szkolnej otwarto uroczyście w poniedziałek w Liceum Ogólnokształcącym im. Pierwszej Dywizji Kościuszkowskiej w Piasecznie koło Warszawy. Do końca czerwca takie pracownie mają być otwarte w każdym województwie.
Pracownie Filmoteki Szkolnej to kolejna inicjatywa, za pośrednictwem której Polski Instytut Sztuki Filmowej upowszechnia edukację filmową w szkołach.
"Bardzo się cieszę, że film wchodzi do szkół. Uważam to za bezwzględnie ważne dlatego, że wszystko, co wychodzi poza schemat i szkolną rutynę, to jest coś, za co trzeba trzymać kciuki, czemu trzeba pomagać" - powiedziała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska podczas otwarcia pracowni.
Minister kultury Bogdan Zdrojewski podkreślił, że żaden sukces nie będzie możliwy, jeśli sprawą nie zajmą się właściwe, kompetentne osoby z pasją. Dodał, że mocnym ogniwem programu Filmoteki Szkolnej są dobrze przygotowani do jego realizacji nauczyciele. Zaznaczył, że w programie "chodzi o to, by film był pretekstem do rozmowy o Polsce, o naszym patriotyzmie, o zjawiskach społecznych, o patologiach, ale także o szkole operatorskiej, o scenariuszach".
Otwarta formuła Filmoteki Szkolnej umożliwia nauczycielom prowadzenie zajęć w zróżnicowany sposób, zarówno w systemie lekcyjnym, jak i pozalekcyjnym (koła zainteresowań, szkolne dyskusyjne kluby filmowe). Mogą z niej korzystać nauczyciele wielu przedmiotów – języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii czy wiedzy o społeczeństwie.
Opiekunami merytorycznymi Pracowni Filmoteki Szkolnej będą nauczyciele – liderzy Filmoteki Szkolnej, którzy podjęli się nie tylko prowadzenia lekcji przedmiotowych dla uczniów z danej szkoły, ale także warsztatów dla nauczycieli i młodzieży z całego regionu. Do końca czerwca PISF chce otworzyć Pracownie Filmoteki Szkolnej w każdym województwie.
W LO im. Pierwszej Dywizji Kościuszkowskiej w Piasecznie liderką Filmoteki Szkolnej jest Justyna Całczyńska, nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze, która od 10 lat prowadzi tam zajęcia poświęcone filmowi oraz warsztaty, na których uczniowie sami robią filmy. "Chodzi o to, by film uczył. Dzięki temu, że młodzież interesuje się filmem można przekazać jej poprzez niego wiele ciekawych, ważnych rzeczy. Film może być ilustracją tematów języka polskiego, ale może też pokazać problem po to, by później podyskutować o tym z młodzieżą" - zaznaczyła.
Jeszcze w marcu pracownie ruszą w województwach: łódzkim, opolskim, małopolskim, świętokrzyskim i lubelskim. W ramach adaptacji na Pracownię Filmoteki Szkolnej sala klasowa zostanie dostosowana do projekcji filmów, wyremontowana i wyposażona w profesjonalny sprzęt: projektor i ekran, system nagłaśniający oraz podłączenie do internetu umożliwiające odtwarzanie filmów online. "W naszej pracowni filmowej, gdy światło zgaśnie, czujemy się zupełnie jak w kinie, z tym, że nie ma u nas popcornu" - powiedziała dziennikarzom Agata z klasy If piaseczyńskiego liceum.
Dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz podczas uroczystości przypomniała, że Filmoteka Szkolna realizowana jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej od 2009 r. Zapoczątkowało ją przekazanie do wszystkich szkół ponadpodstawowych pakietów DVD z 55 filmami fabularnymi, dokumentalnymi i animowanymi wraz z materiałami edukacyjnymi, m.in. scenariuszami lekcji.
Obecnie w ramach poszerzania programu 14 tys. gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych ma otrzymać bezpłatny dostęp online do ponad 100 polskich produkcji fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Pracownie Filmoteki Szkolnej oferują również bibliotekę filmów i nowoczesne narzędzia dydaktyczne. Filmy będą dostępne przez stronę www.filmotekaszkolna.pl. Wśród tytułów znajdują się m.in. wybitne produkcje zrekonstruowane cyfrowo.
Otwarta formuła Filmoteki Szkolnej umożliwia nauczycielom prowadzenie zajęć w zróżnicowany sposób, zarówno w systemie lekcyjnym, jak i pozalekcyjnym (koła zainteresowań, szkolne dyskusyjne kluby filmowe). Mogą z niej korzystać nauczyciele wielu przedmiotów – języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii czy wiedzy o społeczeństwie.
Program Filmoteka Szkolna realizowany jest we współpracy z instytucjami partnerskimi zrzeszonymi w Koalicji dla Edukacji Filmowej, m.in.: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawską Szkołą Filmową, Fundacją Generator, Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty i Stowarzyszeniem Filmowców Polskich. Prowadzone są warsztaty metodyczne i filmoznawcze, zajęcia operatorskie, montażowe i aktorskie. Ponadto organizowane są konkursy filmowe i recenzenckie oraz filmowe gry miejskie. (PAP)
dsr/ akn/ agz/ mag/