Thomas Phifer and Partners zaprojektuje gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa na pl. Defilad. "Ten gmach będzie definiował tę przestrzeń i decydował o kolejnych decyzjach architektoniczno-urbanistycznych" - uważa minister kultury Małgorzata Omilanowska.
Wyniki konkursu ogłoszono w czwartek w Warszawie. Kompleks muzealno-teatralny, składający się z gmachu muzeum o powierzchni ok. 15 tys. m.kw. oraz gmachu teatru o powierzchni ok. 10 tys. m.kw., połączony zadaszonym placem miejskim, zaprojektuje nowojorska firma architektoniczna Thomas Phifer and Partners.
Konkurs był już trzecią próbą zaprojektowania gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej i TR Warszawa w ciągu ostatnich dziewięciu lat. "Tym razem mamy poczucie, że jesteśmy dobrze przygotowani" - mówiła dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej Joanna Mytkowska. Zwróciła uwagę, że zadanie będzie łatwiejsze dzięki temu, że instytucje, które będą inwestycję prowadzić są już właścicielami działki na pl. Defilad. "Mimo wszystko zadanie jest bardzo trudne - to z pewnością jeden z bardziej ambitnych projektów kulturalnych" - uznała.
Zdaniem minister kultury Małgorzaty Omilanowskiej teatr i sztuka współczesna, które zagoszczą w murach zaprojektowanego kompleksu oraz sztuka architektoniczna nim wyrażona "złożą się na triadę, która zdecyduje (...) o rozwiązaniu problemu nie tylko muzeum i teatru, ale także procesu zagospodarowywania otoczenia Pałacu Kultury".
Zdaniem minister kultury Małgorzaty Omilanowskiej teatr i sztuka współczesna, które zagoszczą w murach zaprojektowanego kompleksu oraz sztuka architektoniczna nim wyrażona "złożą się na triadę, która zdecyduje (...) o rozwiązaniu problemu nie tylko muzeum i teatru, ale także procesu zagospodarowywania otoczenia Pałacu Kultury".
"Ten budynek będzie definiował tę przestrzeń i decydował o wszystkich następnych decyzjach architektoniczno-urbanistycznych, które tego miejsca będą dotyczyły" - powiedziała Omilanowska.
Thomas Phifer to jeden z najbardziej cenionych nowojorskich architektów i projektantów. Najbardziej znany jest dzięki zaprojektowaniu North Carolina Museum of Art w Raleigh w stanie North Carolina oraz Glenstone Museum w Potomac, Maryland. Projektował także projekty realizowane w Nowym Jorku, Salt Lake City, Houston i Seulu. Za swoją pracę był wielokrotnie nagradzany: otrzymał m.in. nowojorską nagrodę City Lights Design Competition, prestiżową Rome Prize w 1995 r., przyznawaną przez The American Academy w Rzymie, dla najzdolniejszych młodych twórców. W 2004 r. nowojorskie "skrzydło" American Institute of Architects (AIA) przyznało mu Medal of Honor. Jego projekty North Carolina Museum of Art oraz Brochstein Pavilion w Rice University w Houston były wyróżniane National Honor Award przez AIA w 2010 i 2011 r.
Architekt dla swojego projektu ukuł hasło: "A building that reveals all it has" – "budynek, który pokazuje wszystko, co ma”. W myśl koncepcji Thomasa Phifera, skoro działalność obu instytucji polega na pokazywaniu sztuki – architektura musi odzwierciedlać tę zasadę i ujawniać przechodniom, co dzieje się wewnątrz budynków. W gmachu TR Warszawa jedną z największych atrakcji ma być otwarcie na plac Defilad jednej ze scen, co umożliwi oglądanie spektakli zarówno z wewnątrz, jak i z zewnątrz. Niektóre sale prób po stronie teatru oraz część magazynów i przestrzeni zaplecza muzeum będą przeszklone. Architekt sam opisuje swoją architekturę jako "optymistyczną, budowaną światłem i dostępną".
"Wybrana koncepcja daje nadzieję, że nasze zamiary się powiodą. Pomysł przedstawiony przez zwycięską firmę przekonał jury transparentnością architektury, prostotą i przenikaniem się funkcji artystycznych i społecznych – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy, podczas ogłoszenia wyników konkursu. "Nie potrzebowaliśmy architektonicznych fajerwerków, ale studium potrzeb miasta i jego mieszkańców i takie studium - wydaje mi się - otrzymaliśmy" - dodała.
Prace projektowe mają trwać do połowy 2016 r. Potem harmonogram inwestycji przewiduje szybkie rozpoczęcie budowy oraz zakończenie jej w 2019 roku. Budżet na projekt oraz budowę części muzealnej wynosi 270 mln zł bez wyposażenia, natomiast koszt budowy teatru, również bez wyposażenia, to 125 mln zł. (PAP)
agz/ pj/ ls/ ura/