Dramatyczny, Polonia, Żydowski, Powszechny, Komedia, Roma, Studio – to część spośród warszawskich teatrów, w których w pierwszym kwartale 2016 roku zobaczymy premierowe spektakle. W stołecznym repertuarze m.in. musicale, monodramy i spektakle szekspirowskie.
W najbliższy piątek, 8 stycznia, warszawscy widzowie będą mogli zobaczyć dwie nowe sztuki – jedną w Och-Teatrze, drugą w Teatrze Dramatycznym. Na scenie Och-Teatru premierę będzie miał spektakl o współczesnej Rosji, powstały na podstawie tekstu autorstwa braci Presniakowów. Głównym bohaterem „Udając ofiarę” w reżyserii Krystyny Jandy jest Wala (w roli Adam Serowaniec), którego praca – choć skończył uniwersytet - polega na udawaniu ofiar podczas wizji lokalnych.
W Dramatycznym tego samego dnia odbędzie się premiera „Cabaretu” Joe Masteroffa, Johna Kandera i Freda Ebba w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Spektakl, w którym zagrają m.in. Anna Gorajska, Mateusz Weber i Krzysztof Szczepaniak, opowiada o romansie Sally Bowles, gwiazdy kabaretu Kit Kat, i początkującego pisarza Clifforda Bradshawa. Akcja przedstawienia odbywa się w Berlinie lat 30., w którym jednocześnie kwitnie życie nocne i rozbrzmiewają głosy nazistów.
12 stycznia w teatrze WARSawy premiera sztuki „Wojna to tylko kwiat” Piotra Rowickiego, w reżyserii Piotra Ratajczaka. Agnieszka Przepiórska wcieli się w byłą reporterkę wojenną, która po powrocie do codzienności próbuje poradzić sobie ze wspomnieniami.
Spektakl zamyka trylogię monodramów - poprzednie części stanowiły przedstawienia „I będą święta” oraz „Tato nie wraca”.
W połowie miesiąca na warszawskich scenach odbędą się cztery premiery. Piętnastego stycznia w TR Warszawa „Holzwege” w reżyserii Katarzyny Kalwat o twórczości kompozytora Tomasza Sikorskiego oraz w Teatrze Żydowskim „Sklep przy głównej ulicy” z Danutą Szaflarską w roli głównej. Szesnastego w Operze Narodowej widzowie zobaczą „Łaskawość Tytusa” Mozarta, a w Romie - musical „Pięć ostatnich lat” z głównymi rolami, zamiennie, Weroniki Bochat i Natalii Krakowiak oraz Łukasza Zagrobelnego i Rafała Drozda.
W Teatrze Powszechnym, 23 stycznia, zobaczymy „Juliusza Cezara” - dramat polityczny Williama Szekspira o przejmowaniu władzy w starożytnym Rzymie. Reżyserem spektaklu jest Barbara Wysocka.
29 stycznia – w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana - grupa aktorów (m.in. Krzysztof Kwiatkowski, Piotr Cyrwus, Marta Kurzak i Marta Dąbrowska) wystawi „Dożywocie”. To spektakl o kapitale i kapitalistach, według Filipa Bajona na podstawie utworu Aleksandra Fredry. Tego samego dnia w Teatrze Polonia w „Kto się boi Virginii Woolf?”, według Jacka Poniedziałka. Wystąpią: Ewa Kasprzyk, Krzysztof Dracz, Agnieszka Żulewska i Piotr Stramowski.
Nowe spektakle w styczniu także w Teatrze Komedia („Żona potrzebna od zaraz” w reżyserii Tomasza Dutkiewicza), w Teatrze Kwadrat („Godzinka spokoju”, w obsadzie m.in. Paweł Wawrzecki, Ewa Wencel i Grzegorz Wons), Och Teatrze (autobiograficzny spektakl „Czesław – Spowiedź emigranta” z główną rolą Czesława Mozila) oraz Teatrze Nowym. Tam zobaczymy „Fabrykę pięknych gestów” - efekt pracy warsztatowej Wojtka Ziemilskiego z głuchymi gimnazjalistami.
Od lutego w repertuarze stołecznych scen znajdą się m.in. „Wyznawca” - przedstawienie w reżyserii Natalii Korczakowskiej o amerykańskim Żydzie, Dannym Burrosie, który stał się antysemitą i stanął na czele neonazistowskiej bojówki (premiera 11 lutego w Teatrze Studio) oraz „Kobieta niepotrzebna” - przedstawienie złożone z monologów dwóch samotnych kobiet, próbujących zwrócić na siebie uwagę (w rolach: Halina Łabonarska i Małgorzata Niemirska). Premiera 19 lutego w Teatrze Dramatycznym.
W marcu nowe spektakle zobaczymy w Teatrach Studio, TR Warszawa, Dramatycznym i Operach – Narodowej i Kameralnej. 4 marca w Studio odbędzie się premiera „Wiosny” według brazylijskiego reżysera Leonarda Moreiry - przedstawienie wykorzystujące „Wujaszka Wanię” Czechowa i opowiadające o dwóch wariantach tej samej historii, której rozwój zależał tylko jednej podjętej we właściwym momencie decyzji oraz – w TR Warszawa – premiera „Jeziora”, spektaklu o spotkaniu grupy znajomych na podmiejskiej daczy nad jeziorem, w reż. Yany Ross na podstawie tekstu Michaiła Durnienkowa.
W drugiej i trzeciej dekadzie marca widzów czekają także nowe inscenizacje w Operze Narodowej i Kameralnej – kolejno „Ariodanta” Haendla (premiera 13 marca) i „Salome” z librettem Richarda Straussa według Oscara Wilde’a (premiera 22 marca).
W kwietniu nowe adaptacje przedstawią zespoły: Dramatycznego („Miarka za miarkę” wg Szekspira, „Krótkie wywiady z obrzydliwcami” wg Davida Fostera Wallace’a), Ochu i Polonii (kolejno „Nos” wg Gogola i „Matki i synowie” w reż. Krystyny Jandy), Polskiego (spektakl na podstawie utworów Samuela Becketta w reż. Antoniego Libery), Polskiego Baletu Narodowego (przygotowywana na festiwal szekspirowski „Burza” w reż. Krzysztofa Pastora) i Teatru Wielkiego-Opery Narodowej („Głos ludzki” aut. Francis Poulenc).
Także na kwiecień zaplanowano otwarcie Międzynarodowego Centrum Kultury Nowy Teatr. W ramach inauguracji działalności instytucji w nowym budynku odbędzie się przegląd spektakli teatralnych i operowych Krzysztofa Warlikowskiego (zobaczymy m.in. „Francuzów” i „Kruma”) oraz cykl projekcji rejestracji spektakli operowych.
W maju warszawska publiczność będzie mogła obejrzeć m.in. spektakle na podstawie utworów literackich: powieści Michela Fabera („Szkarłatny płatek i biały” w Studio), dramatu Tadeusza Słobodzianka „Niedźwiedź Wojtek” (reż. Ondrej Spisak, Teatr Dramatyczny) i nagrodzonych Literacką Nagrodą Nike „Ksiąg Jakubowych” Olgi Tokarczuk (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Powszechny).
Pod koniec sezonu na stołecznych deskach teatralnych zagrane zostaną np. „Hamlet” Szekspira w reż. Mai Kleczewskiej (Teatr Powszechny), „Tristan i Izolda” Wagnera (Teatr Wielki-Opera Narodowa) „Muzyczna Space Opera o Nauce” koprodukowana przez Teatr Studio i warszawski Klub Komediowy, a w Teatrze Polskim - spektakl „Szkoda, że jest nierządnicą” w reżyserii Dana Jemmeta.(PAP)
oma/ mow/