Prapremiera "Orlanda", opery Georga Friedricha Haendla zainauguruje I edycję Festiwalu Oper Barokowych "Dramma per musica". W kolejnych dniach w Teatrze Królewskim odbędą się jeszcze m.in. koncerty kameralne, spektakle muzyczne oraz recitale. Festiwal rozpocznie się 4 września.
W ramach festiwalu odbędzie się łącznie 19 wydarzeń muzycznych - w tym koncert kameralny "Barok na pięć głosów", spektakl muzyczny "Teatro alla moda" czy pokaz kolejnej spośród oper Haendla - wystawionej w zeszłym roku w Teatrze Królewskim "Agrippiny".
"To festiwal, który wziął się z marzenia" - powiedziała wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej "Dramma per Musica" mezzosopranistka Anna Radziejewska. „Planujemy by festiwal był wydarzeniem cyklicznym. Chcemy każdy otwierać nową inscenizacją” – zapowiedziała.
W ramach festiwalu zostaną zaprezentowane w wersji scenicznej dzieła najważniejszych twórców muzyki barokowej – m.in. Georga Friedricha Haendla, Antonio Vivaldiego czy Jeana-Philippe’a Rameau. Wykonają je polscy artyści, których organizatorzy festiwalu chcą promować.
Inaugurująca festiwal opera bierze główny wątek z "Orlanda szalonego", rycerskiego eposu autorstwa włoskiego poety Ludovica Ariosta. Tekst inspirował wielu twórców, m.in. Cervantesa, Szekspira, Vivaldiego, Duerera czy wreszcie Georga Friedricha Haendla. Jest opowieścią o pięciorgu młodych ludzi zagubionych wśród natury, którzy się spotykają i z których interakcji wynikają różne sytuacje.
„To nie sztuka mieć duże pieniądze i zaprosić znanych, zagranicznych artystów” – zwróciła uwagę klawesynistka Lilianna Stawarz ze Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej „Dramma per Musica”. „Sztuka to pokazać i wypromować naszych, polskich muzyków, którzy są niezwykle zdolni” – dodała.
Inaugurująca festiwal opera bierze główny wątek z "Orlanda szalonego", rycerskiego eposu autorstwa włoskiego poety Ludovica Ariosta. Tekst inspirował wielu twórców, m.in. Cervantesa, Szekspira, Vivaldiego, Duerera czy wreszcie Georga Friedricha Haendla. Jest opowieścią o pięciorgu młodych ludzi zagubionych wśród natury, którzy się spotykają i z których interakcji wynikają różne sytuacje.
"To spektakl o uczuciach, o emocjach. O miłości, z której wychodzą rzeczy szalone - skomentowała reżyserka opery Natalia Kozłowska. "To opera magiczna, z dużą ilością wątków komediowych. Jest przy tym bardzo delikatna, szlachetna" - dodała.
W kolejnych dniach festiwalu usłyszymy również m.in. sopranistkę Olgę Pasiecznik w recitalu „Tre donne”, podczas którego zaśpiewa m.in. kantaty Haendla, młodych wykonawców (Helenę Poczykowską, Aleksandrę Świderek, Dorotę Szczepańską oraz Marcjannę Myrlak) z repertuarem z oper Haendla (m.in. „Orlanda oraz „Rodelindy”) oraz czeskich i słowackich artystów, którzy zaprezentują inscenizację barokowej opery „Domenico Sarriego „Didone Abbandonata” o historii Eneasza i Dydony z „Eneidy” Wergiliusza.
W ostatni weekend festiwalu zobaczymy także uwspółcześnioną „Agrippinę” Haendla, również w inscenizacji Natalii Kozłowskiej. W operze główną postacią jest Agrippina, żona cesarza Cezara Klaudiusza, która po jego śmierci próbuje osadzić na tronie swego syna z poprzedniego związku, Nerona. W roli Agrippiny wystąpi Anna Radziejewska, jedna z organizatorek festiwalu.
Większość wydarzeń odbędzie się w Łazienkach Królewskich, w Teatrze Królewskim lub Pałacu na Wyspie. Pozostałe – w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Sali Kolumnowej Wydziału Historycznego UW.
Organizatorami festiwalu są Łazienki Królewski i Warszawska Opera Kameralna. Patronat nad Festiwalem objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzata Omilanowska, Prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz ambasador Republiki Federalnej Niemiec Rolf Nikel.
Wydarzenia będą się odbywać m.in. w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich oraz w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej. Festiwal rozpocznie się 4 i potrwa do 20 września. (PAP)
oma/ par/