Projekt "Coolturalny Stary Rynek" ma ożywić staromiejską część Poznania. W piątek władze miasta ogłosiły pilotażowy konkurs na pomysły kulturalne, które byłyby realizowane już od czerwca tego roku.
W konkursie mogą wziąć udział organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, właściciele nieruchomości i instytucje kultury działające w obrębie Starego Rynku. Na projekty w budżecie Poznania zarezerwowano w sumie 150 tys. zł. Wydarzenia mają budować pozytywny wizerunek Starego Rynku i przyległych ulic.
„Konkurs jest odpowiedzią na problemy, z jakimi boryka się przestrzeń tego miejsca. Chcemy docenić tych, którzy nie powodują problemów, jak robią to pijalnie wódki, kluby go-go czy tanie sklepy z alkoholem" – powiedział na inauguracji projektu zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski.
Dodał, że konkurs nie jest „antidotum na wszystkie problemy” i podejmowane są również inne działania jak np. wspólne patrole policji i straży miejskiej. W planach jest też modernizacja płyty Starego Rynku – wkrótce ruszą prace archeologiczne.
Zdaniem Wiśniewskiego, Stary Rynek powinien być "salonem wydarzeń artystycznych i kulturalnych" oraz miejscem dostępnym dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od wieku i statusu społecznego.
Wnioski w konkursie można składać do 15 maja, a wybrane w nim projekty zostaną przedstawione 29 maja. Pierwsze projekty mogą ruszyć już w czerwcu br.
Uatrakcyjnienie oferty kulturalnej Starego Rynku ma być przeciwwagą dla obecnych problemów tego obszaru Poznania i przyczynić się do zmiany charakteru miejsca. Konkurs ma zachęcić przedsiębiorców do realizacji działań kulturalnych oraz do wyjścia poza cele wyłącznie komercyjne. (PAP)
pil/ pz/