Polski film "Ewa chce spać" zainauguruje w czwartek wieczorem w Izraelu festiwal „Inne Spojrzenie 3 - Projekt Odrestaurowanego Filmu Europejskiego”. Wśród filmów - czołówka klasyki kinematografii europejskiej.
W ramach festiwalu 12 krajów zaprezentuje 12 filmów, mających duże znaczenie dla ich kinematografii. Odrestaurowane kopie archiwalnych wybitnych produkcji filmowych zostały starannie dobrane. Przedstawiają różne aspekty życia na kontynencie europejskim, wiele wizji historii i kultury Europy oraz różnorodność form sztuki filmowej.
Projekcje podzielono w tym roku na dwie kategorie: "Światła miasta" - filmy ukazujące wielowymiarowe aspekty europejskiej metropolii - symbolu nowożytnej epoki oraz "Wiejskie życie" - filmy poruszające tematykę odchodzącego w przeszłość wiejskiego stylu życia, który wpłynął na europejską tożsamość.
„Ewa chce spać” - to komedia z 1958 r. w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego z Barbarą Kwiatkowską i Stanisławem Mikulskim w rolach głównych. Film, ukazujący perypetie naiwnej, prostodusznej dziewczyny bezskutecznie poszukującej noclegu w mieście występku, został nakręcony w konwencji surrealistycznej komedii satyrycznej. Film, który zdobył Złotą Muszlę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Sebastian (1958), był dla kilku pokoleń Polaków kultową komedią, a pochodzące z niej fragmenty dialogów, autorstwa Jeremiego Przybory, takie jak: „Kup pan te cegłę!” czy „Odpalasz pan stówkę – ocalasz pan główkę!” - weszły na stałe do języka polskiego.
Film, który zdobył Złotą Muszlę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Sebastian (1958), był dla kilku pokoleń Polaków kultową komedią, a pochodzące z niej fragmenty dialogów, autorstwa Jeremiego Przybory, takie jak: „Kup pan te cegłę!” czy „Odpalasz pan stówkę – ocalasz pan główkę!” - weszły na stałe do języka polskiego.
Przed projekcją filmu „Ewa chce spać” słowo wstępne wygłosi Agnieszka Bezubik – przedstawicielka laboratorium i archiwów cyfrowych Cyfrowego Repozytorium Filmowego w Polsce.
Oprócz polskiej komedii izraelskim widzom zaprezentowane zostaną m.in.: "Młody Medardus" (Austria, 1923) - uhonorowany Oscarem film Michaela Curtiza, twórcy jednego z najsłynniejszych w historii kina filmów "Casablanca"; "Główna ulica" (Hiszpania, 1956) - jeden z najdoskonalszych w dziejach kina studiów prowincji w reżyserii Juana Antonio Bardema – przedstawiciela awangardy filmu europejskiego; "Ofiara" (W. Brytania, 1961) – odważny film w reżyserii Basila Deardena poruszający problematykę homoseksualizmu, czy "Szklane serce" (Niemcy, 1976) Wernera Herzoga, twórcy takich filmów jak: ”Nosferatu wampir", czy "Zagadka Kaspara Hausera".
"Inne Spojrzenie" – projekt, który powstał przy wsparciu Unii Europejskiej i ambasad państw europejskich w Izraelu ma na celu propagowanie klasycznego kina europejskiego i zdobywanie środków niezbędnych do jego utrzymania oraz restauracji wybitnych filmów archiwalnych. Projekt powstał we współpracy z Instytutem Polskim, Rumuńskim Instytutem Kultury, Centrum Czeskim i Instytutem Francuskim.
Projekcje filmów odbywać się będą w kinach w Tel Awiwie, Jerozolimie i Hajfie. Festiwal potrwa do końca stycznia.
Z Tel Awiwu Ela Sidi (PAP)
elas/ ala/ ro/