Praca „Shoulder the lion” Marcina Markowskiego otrzymała pierwszą nagrodę 15. Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego Rzeszów 2015. Międzynarodowe jury wybrało zwycięskie plakaty spośród 834 prac nadesłanych z 26 krajów świata.
Laureatów Biennale ogłoszono w czwartek wieczorem podczas inauguracji 54. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - 2. Festiwalu Nowego Teatru.
Członek jury Krzysztof Motyka powiedział PAP, że pierwszą nagrodę przyznano „za kreatywność, bardzo dobre opanowanie spontaniczności i bardzo dobrą typografię”. Jak wyjaśnił typografia to umiejętne rozmieszczenie na plakacie liter oraz doskonałe dobranie wyglądu, wielkości czcionki.Jury drugą nagrodę przyznało także Polakowi - Danielowi Rudzkiemu za pracę „Bez wyjścia”. Ta praca została doceniona „za znakomite zdjęcie”. Zdobywcą trzeciej nagrody został artysta ze Słowenii - Jenko Radovan. Jury nagrodziło jego pracę „Le petit festival du theatre”, także „za kompozycję, bardzo dobrą typografię oraz nastrój”.
Nadesłane prace oceniało międzynarodowe jury w składzie: Karel Misek – przewodniczący (Czechy), Thierry Sarfis (Francja), Stanislav Stankoci (Słowacja) i Krzysztof Motyka (Polska).
Nagrody dla zwycięzców Biennale, w wysokości 4 tys. zł, 3,5 tys. oraz 2 tys. zł (w zależności od miejsca) ufundowane zostały przez marszałka województwa podkarpackiego, prezydenta Miasta Rzeszowa i rzeszowski teatr.
Jury przyznało także wyróżnienia dla trzech artystów, w tym dla dwóch twórców z Polski i jednego z Japonii.
Na tegoroczną edycję Biennale nadesłano prace niemal z całego świata, w tym z Azji (Iran, Japonia, Korea Płd.) obu Ameryk (USA, Meksyk, Wenezuela, Ekwador) i Europy (m.in. Szwajcaria, Niemcy, Włochy, Chorwacja, Czechy, Dania, Rosja, Białoruś, Ukraina, Portugalia, Turcja oraz Polska).
Na konkurs można było przesyłać zarówno oficjalne plakaty, drukowane do wydarzeń artystycznych, takich jak m.in. spektakle teatralne, operowe, jak i wydruki projektów autorskich, które oficjalnie nie reklamowały wydarzeń artystycznych.
Do udziału w konkursie zaproszeni byli artyści plastycy, absolwenci wyższych szkół artystycznych, a także teatry i instytucje artystyczne z całego świata.
Pokonkursową wystawę twórczości plakatowej, w tym zwycięskich prac, można oglądać w foyer Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (organizatora Biennale). Jednak ze względu na ograniczoną przestrzeń wystawienniczą, ekspozycję podzielono na dwie części; drugą część wystawy można zobaczyć w hallu Centrum Mikrotechniki i Nanotechnologii Uniwersytetu Rzeszowskiego.
W przyszłym roku ekspozycja prezentowana będzie w Galerii Domu Polskiego w Wilnie, w Muzeum Designu w Bratysławie oraz w Galerii Armaturka UJEP-FUD w Usti nad Łabą.
Celem Biennale organizowanego co dwa lata jest przegląd twórczości plakatowej, związanej z promocją sztuki teatralnej, operowej, bądź wydarzeń okołoteatralnych.
Biennale organizowane jest przez rzeszowski teatr od 30 lat. W minionych latach biennale było organizowane na przemian z Multimedia Szajna Festiwal, a wcześniej Międzynarodowym Biennale Grafiki Komputerowej, które od 1994 r. odbywało się jako samodzielna impreza. Jednak zostało wchłonięte przez Festiwal Szajny. Ostatni Multimedia Szajna Festiwal odbył się w 2010 roku. W tym roku, po pięcioletniej przerwie, Multimedia Szajna Festiwal został wznowiony i odbywać się będzie w ramach Rzeszowskich Spotkań Teatralnych. (PAP)
api/ agz/