Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena interpretowany przez " wielką damę światowej pianistyki" Marię Joao Pires i Orkiestrę XVIII Wieku to najnowsza publikacja muzyczna Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Ukazała się w serii „Koncerty zatrzymane w czasie".
Prezentowane na płycie nagranie III Koncertu fortepianowego c-moll Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Marii Joao Pires i Orkiestry XVIII Wieku dokonane zostało w Warszawie podczas 8. Międzynarodowego festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa" w roku 2012 r. "Jej interpretacje Beethovena - zdaniem krytyków muzycznych - zachwycają niezwykłą szlachetnością i wyjątkowym pięknem".
Płyta ukazała się w ramach serii "Koncerty zatrzymane w czasie" prezentującej muzykę Chopina na instrumentach historycznych z kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (NIFC). Ideą serii jest przypomnienie zarejestrowanych na żywo koncertów najlepszych pianistów. Wydawnictwo to zainaugurowała płyta zawierająca nagranie recitalu Janusza Olejniczaka z 27 lutego 2011 roku z Sali Wielkiej Zamku Królewskiego.
W 2012 r. podczas pamiętnego występu Marii Joao Pires wraz z Orkiestrą XVIII Wieku poprowadzoną przez Fransa Brueggena artystka grała na instrumencie historycznym - fortepianie Erard zbudowanym w Paryżu w roku 1849. Nie różni się on konstrukcją od instrumentów znanych Fryderykowi Chopinowi. Przy restaurowaniu fortepianu zastosowano identyczne materiały i części wykonane z tych samych surowców i technologii co w połowie XIX wieku.
Płyta ukazała się w ramach serii "Koncerty zatrzymane w czasie" prezentującej muzykę Chopina na instrumentach historycznych z kolekcji Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (NIFC). Ideą serii jest przypomnienie zarejestrowanych na żywo koncertów najlepszych pianistów.
Maria Joao Pires należy do największych muzyków swego pokolenia. Urodziła się w 1944 r. w Lizbonie. Pierwszy koncert dała w wieku siedmiu lat wykonując w Oporto w Portugalii jeden z koncertów fortepianowych Mozarta. W wieku dziewięciu lat odebrała najwyższą portugalską nagrodę dla młodych muzyków. W latach 1953-1960 studiowała w Konserwatorium w Lizbonie, potem kontynuowała studia w Niemczech.
Występuje na całym świecie z tak uznanymi orkiestrami jak: Berliner Philharmoniker, Boston Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, London Philharmonic, Orchestre de Paris, Wiener Philharmoniker. Pianistka jest również aktywna na polu kameralistyki.
Koncertowała na największych międzynarodowych festiwalach, takich jak m.in.: Schleswig-Holstein Music Festival, Schubertiade, Edinburgh and BBC Proms, Tanglewood Music Festival. Pires wystąpiła na festiwalu Chopin i jego Europa dwukrotnie: w 2010 i 2012 r.
Frans Bruggen (1934-2014) - jeden z najbardziej znanych na świecie wirtuozów gry na fletach prostych, zaliczany jest do grona czołowych ekspertów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki XVIII wieku. Urodził się w Amsterdamie i studiował muzykologię na tamtejszym Uniwersytecie. W wieku 21 lat został profesorem Konserwatorium Królewskiego w Hadze, później objął stanowisko Erasmus Professor Uniwersytetu Harvarda oraz Regents Professor Uniwersytetu w Berkeley. Jednakże, jak napisał Luciano Berio, pozostawał on „muzykiem, który nie jest archeologiem, ale wielkim artystą”.
W 1981 r. założył Orkiestrę XVIII Wieku, którą tworzy 60 muzyków z 19 państw. Kilka razy w roku orkiestra odbywa koncertowe tournee. Członkowie zespołu, którzy są specjalistami w dziedzinie muzyki XVIII i początku XIX wieku, grają na instrumentach z historycznych lub ich współczesnych kopiach.
Orkiestra zarejestrowała bogaty repertuar: dzieła Purcella, Bacha, Rameau, Haydna, Mozarta, Beethovena, Schuberta i Mendelssohna. Wiele z tych nagrań zdobyło międzynarodowe nagrody. Działalność dyrygencka Brueggena obejmowała m.in. współpracę z Królewską Orkiestrą Concertgebouw, Orkiestrą Wieku Oświecenia, orkiestrami filharmonicznymi w Wiedniu, Rotterdamie, Oslo i Sztokholmie, Europejską Orkiestrą Kameralną, English Chamber Orchestra.
Brueggen prowadził intensywną działalność koncertową i nagraniową z Orkiestrą XVIII Wieku, występował regularnie od 2005 r. na festiwalu Chopin i jego Europa.
Poprzednie wydawnictwo z cyklu "Koncerty zatrzymane w czasie" to rejestracja występu Marthy Argerich z Orkiestrą XVIII Wieku pod batutą Fransa Brueggena, z którą w 2012 roku podczas Festiwalu "Chopin i jego Europa" wykonała po raz pierwszy na instrumencie historycznym I Koncert fortepianowy C-dur Ludwiga van Beethovena.
Na obu płytach obok zarejestrowanych koncertów wybitnych pianistek znajduje się film "Sekret Orkiestry" w reżyserii Kasi Kasicy, zrealizowany podczas Festiwalu „Chopin i jego Europa”. Wyprodukowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina film "jest intymnym portretem jednego z największych fenomenów światowej sceny muzycznej ostatniego stulecia – Maestro Fransa Brueggena i Orkiestry XVIII wieku".(PAP)
abe/ mhr/