"Post-Apocalypsis" - taki tytuł będzie nosiła ekspozycja polskich artystów na praskim Quadriennale Scenografii i Przestrzeni Teatralnej, które odbywać się będzie w stolicy Czech od 18 do 28 czerwca. Wystawa nawiązuje do znanego spektaklu Jerzego Grotowskiego.
Praskie Quadriennale Scenografii i Przestrzeni Teatralnej - międzynarodowy konkursowy przegląd scenografii i architektury teatralnej - to największa i najważniejsza impreza tego typu na świecie. Hasło tegorocznej edycji brzmi "Muzyka Pogoda Polityka" i ma inspirować artystów z całego świata do odkrywania przestrzeni niewidzialnych scenografii i ich wpływu na ludzkie zachowanie. W imprezie weźmie udział ponad 6 tys. artystów z 78 państw. W ciągu 11 dni PQ odwiedzi, jak szacują organizatorzy, ponad 50 tysięcy osób. Wezmą oni udział w wystawach, dyskusjach, warsztatach mistrzowskich, wykładach, przedstawieniach, występach i innych wydarzeniach towarzyszących.
Po raz pierwszy w swojej historii ekspozycje PQ 2015 zgromadzą publiczność w historycznym centrum miasta, co w zamierzeniu organizatorów ma stanowić zachętę do odkrywania niezwykłej, artystycznej przestrzeni czeskiej stolicy, miejsc o różnej architekturze i o różnym charakterze. Widzowie podążać będą drogą historycznych budynków praskiej starówki i odwiedzać tamtejsze galerie, a główne centrum Quadriennale usytuowane zostało przy moście Karola, w Pałacu Colloredo Mansfeld.
Finansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ekspozycja polska koordynowana jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Kuratorką "Sekcji narodowej" została dr hab. Agnieszka Jelewska. Prezentacja nosi tytuł "Post-Apocalypsis" i przygotowana została przez architekta i scenografa Jerzego Gurawskiego oraz grupę młodych, polskich twórców: Pawła Janickiego, Rafała Zapałę i Michała Krawczaka. Bezpośrednią inspiracją dla instalacji był ostatni spektakl Jerzego Grotowskiego "Apocalypsis cum figuris".
Instalacja stworzona przez polskich artystów jest interaktywna, angażująca odbiorcę. W wypełnionej drzewami przestrzeni zwiedzających otaczać będą dźwięki skomponowane z danych pogodowych pobieranych na bieżąco z wybranych punktów na Ziemi. Widzowie będą mogli wybierać, skąd pobierane są dane, przekształcane na słyszalne w przestrzeni dźwięki. Siedem drzew tworzących instalację po przytknięciu do nich czoła "przemawiać" będzie fragmentami tekstów polskich romantyków m.in. "Wielkiej Improwizacji".
"Powracające dzisiaj wyraźnie idee romantyzmu domagają się (...) ciągłego, nowego odczytywania, już nie tylko narodowo-wyzwoleńczego, czy czysto ludzko-duchowego, ale takiego, które odsłania coraz wyraźniej myślenie o systemowym, globalnym, rozproszonym i relacyjnym życiu na Ziemi" - mówiła Jelewska na środowej konferencji prasowej.
"Warunki pogodowe nowoczesnego świata to splot tych wszystkich czynników, które wpływają na stany niepokoju, zagrożenia i ciągłego kryzysu. Instalacja +Post-Apocalypsis+ jest próbą wskazania na skomplikowane asamblaże, jakie tworzy współczesny człowiek z techniką i naturą, niekończący się performans, zachodzący pomiędzy ludzkimi i nieludzkimi aktorami" - dodała kuratorka.
Polska obecność na PQ to także "Wystawa Studencka" oraz wydarzenia i prezentacje w sekcjach: "Makers", "Performing Space", "Objects" i "Tribes". Michał Libera i Wojtek Ziemilski przygotowują w jednym z najbardziej znanych miejsc w Pradze, na moście Karola, projekt zatytułowany "Voice Over" - dwuczęściowy teatralny performance oparty na głosie i dźwięku. Z kolei artystka Anna Królikiewicz oraz teatrolog i krytyk kulinarny Maciej Nowak zrekonstruują ucztę z „Wesela" Stanisława Wyspiańskiego.
Polscy twórcy zostali także włączeni przez organizatorów PQ do programu wydarzeń towarzyszących: 18 czerwca prof. Dariusz Kosiński poprowadzi wykład "Space - Shifter: Jerzy Gurawski and Architecture of Theatrical Space", a 21 czerwca Wojtek Ziemilski - "The Man without the Space". (PAP)
aszw/ agz/