Instalacja "Open a door to Israel" składająca się z dziewięciu par interaktywnych drzwi pokazujących różne elementy życia w Izraelu oraz multimedialnego widowiska z udziałem robota będzie dostępna w Warszawie między 12 a 20 marca.
Jak podkreślają autorzy projektu eksponuje on "izraelską technologię oraz kreatywność", przedstawia pulsujące życie kraju oraz "twórczą energię jego mieszkańców". Prezentuje także "dziedzictwo Izraela w nowatorski i niespotykany dotąd sposób". Dzięki temu, zaznaczają, pozwala zwiedzającym - niemalże bez ruszania się z domu - "odkryć Izrael, jakiego wcześniej nie znali".
Instalacja składa się z dwóch części. Pierwsza to dziewięć par drzwi, w których zamontowane są interaktywne ekrany. Po otwarciu drzwi na każdym z ekranów prezentowane są wartości i kategorie ważne dla izraelskiego społeczeństwa.
Kolejne elementy reprezentują dziedzictwo, doznania, przedsięwzięcia, naukę, nadzieję, interakcję, zaangażowanie, działanie i rodzinę. Dzięki instalacji będzie można m.in. zajrzeć do izraelskiej lodówki a także do firm zajmujących się innowacyjnymi technologiami, wcielić się w rolę DJa na imprezie oraz zagrać w matkot, legendarną izraelską grę plażową.
Druga część wystawy to multimedialne show z udziałem robota wyposażonego w pneumatyczne ramię, na co dzień stosowanego przez przemysł motoryzacyjny. Na 12-metrowym ekranie podczas dziewięciominutowego seansu widzom zostanie zaprezentowany Izrael w pigułce. "Taki, jaki jest naprawdę", czyli "tętniący życiem i kolorami, twórczo ekscytujący oraz pełen innowacyjnych technologii" - podkreśliła na czwartkowej konferencji prasowej asystentka ambasador Izraela w Polsce Marta Kubica.
"Zależało nam na pokazaniu innego oblicza Izraela. Ci, którzy byli w Izraelu doskonale wiedzą, że to kraj, w którym tradycja i nowoczesność przeplatają się na każdym kroku. Osoby, które znają Izrael powierzchownie, bardzo często nie zdają sobie z tego sprawy. Projekt ten pozwala odkryć Izrael, jest przedsmakiem wyjazdu tamże" - mówiła Kubica.
"Myślę, że wiele informacji, które można zdobyć otwierając poszczególne drzwi, zaskoczy polskich widzów. Izrael jest zazwyczaj utożsamiany albo z Ziemią Świętą, albo z miejscem konfliktów. Ten kraj oferuje jednak dużo więcej" - dodała.
Jak zaznaczyła Kubica, choć Izrael może wydawać się krajem odległym geograficznie, nie jest daleki jeśli chodzi o system wartości. "To wartości, są tym, co Polacy i Izraelczycy dzielą ze sobą. To elementy, które nas łączą. Na wystawie są przedstawione jednak w nowatorski sposób" - podkreśliła.
Zdaniem zastępczyni dyrektora Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy Małgorzaty Naimskiej, wystawa jest "piękna, nowoczesna i z użyciem najnowszych technologii", przez co jest też "przyciągająca i interesująca, jeśli chodzi o treść". Jej zdaniem ekspozycja może pomóc w przeciwdziałaniu postawom ksenofobicznym, które, jak zaznaczyła, w większości wynikają z niewiedzy.
"Mam nadzieję, że ta wystawa przez to, że będzie przybliżała mieszkańcom Warszawy Izrael i jego piękno, sprawy i kulturę, spowoduje, że negatywnych postaw będzie mniej" - powiedziała Naimska.
Do tej pory wystawa była pokazywana w Rzymie. W stolicy Włoch zobaczyło ją ponad 30 tysięcy osób. Po Warszawie ekspozycja odwiedzi paryski Luwr i Moskwę. Podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich będzie gościła w Sao Paulo. Planowane jest także tournee wystawy po Stanach Zjednoczonych.
Wydarzeniu będzie towarzyszyć seminarium dot. innowacyjności, którego głównym gościem będzie ikona izraelskiego przemysłu nowych technologii - Jonathan Medved.
Instalacja będzie dostępna codziennie w Soho Factory. Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.(PAP)
oma/ par/