Prace Bolesława Biegasa, rzeźbiarza żyjącego na przełomie XIX i XX wieku, oraz obiekty rzeźbiarskie współczesnego artysty Andrzeja Bednarczyka, nawiązujące do mitu o Narcyzie, można będzie od soboty oglądać w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Wystawę dzieł Bolesława Biegasa zorganizowano w Orońsku (Mazowieckie) po raz pierwszy. „Prac tego autora nie ma w Polsce zbyt dużo. Większość znajduje się w Paryżu. Dlatego warto, przynajmniej w niewielkim zakresie, przypominać jego twórczość” – powiedziała PAP kurator wystawy Monika Bartoszek.
12 rzeźb prezentowanych w Orońsku wypożyczono ze zbiorów Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni. Prace pochodzą z najwcześniejszego okresu działalności Biegasa, m.in. z czasów studiów w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie.
Na ekspozycji znajdują się m.in. rzeźby „Wszechświat” i „Wicher”. To - zdaniem kuratorki wystawy - dość specyficzne i oryginalne prace, jeśli chodzi o formę.
"Bolesław Biegas potrafił szokować formami już w okresie studenckim; m.in. stąd właśnie wziął się konflikt z profesurą krakowskiej szkoły i jego wydalenie z uczelni” – zauważyła Bartoszek. "Artysta geometryzował, upraszczał formy, postępował wbrew wszelkim regułom akademickim” – dodała kuratorka. Także prezentowana na ekspozycji „Śmierć”, podobnie jak i inne prace powstałe pod wpływem nurtów symbolicznych, dekadenckich i filozofii Stanisława Przybyszewskiego, nawet dzisiaj - w ocenie kuratorki - potrafią szokować bezkompromisowością i dużą odwagą.
Od soboty w Orońsku oglądać można także „Rytuał Narcyzów” Andrzeja Bednarczyka. Wystawa łączy rzeźbę, grafikę i multimedia. Artysta odwołuje się w swoich pracach do mitu o Narcyzie - młodzieńcu zakochanym we własnym obliczu. Sięgając po obecny w światowej kulturze - od starożytności po dzień dzisiejszy - symbol próżności, Bednarczyk stworzył rzeźby współczesnego Narcyza. Nawiązują one pozą do wizerunku Narcyza ze słynnego obrazu barokowego malarza Caravaggia. Wykonane z żywicy syntetycznej, figury mają taką samą formę. Różnią je pokrywające ich powierzchnie – cytaty, teksty z gazet, reklamy, rysunki geometryczne, fotografie, fragmenty map. Współczesny Narcyz nie wpatruje się w taflę wody, ale w ekran telewizora.
Bolesław Biegas (właściwie Bolesław Biegalski), urodził się 29 marca 1877 r. w Koziczynie koło Ciechanowa w rodzinie chłopskiej. Dzięki pomocy Aleksandra Świętochowskiego, założyciela tygodnika „Prawda”, w 1896 r. rozpoczął studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1901 r. dzięki stypendium Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych Biegas wyjechał do Paryża, gdzie zdobył sławę. Brał udział w licznych wystawach, w tym w Salonach Niezależnych (1906-1910, 1920-1923, 1925). oraz Salonach Jesiennych (1910, 1913, 1919).Jego prace wystawano wówczas także w Londynie, Petersburgu i Rzymie. Biegas zmarł 30 września 1954 r. w Paryżu.
Andrzej Bednarczyk urodził się w Leśnej w 1960 r. Studiował na Wydziale Grafiki, a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z malarstwa pod kierunkiem doc. Zbigniewa Grzybowskiego uzyskał w 1986 roku. Obecnie prowadzi pracownię malarstwa i pełni funkcję Kierownika Katedry Malarstwa w macierzystej uczelni. W 2009 r. uzyskał tytuł profesora. Uprawia malarstwo, grafikę, fotografię, rysunek, tworzy instalacje.
Wystawy czynne będą do 7 czerwca.(PAP)
ilp/ agz/