Dokumentacja oraz zapisy filmowe i fotografie z akcji Ewy Partum - prekursorki sztuki konceptualnej, feministycznej i krytycznej w Polsce - z ostatnich 15 lat, pokazane zostaną na wystawie "Nic nie zatrzyma idei sztuki", która w piątek otwarta zostanie w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Wystawa wzięła swój tytuł od instalacji w przestrzeni publicznej, z którą zostaną skonfrontowani goście wchodzący do budynku Muzeum - ms2 przy ul. Ogrodowej.
"Charakterystyczny dla osiedlowych ulic próg zwalniający samochody, z namalowanym obok hasłem, jest intrygującym sygnałem o przesłaniu całej ekspozycji. Dotyczy ono problemów sensu sztuki i sposobu jej funkcjonowania we współczesnej rzeczywistości" - wyjaśnił Błażej Filanowski z MS.
Według organizatorów wystawa ma na celu określenie znaczenia twórczości Ewy Partum dla łódzkiej sceny artystycznej. Wpisuje się także w program indywidualnych wystaw prezentujących wybitne artystki i stawiających pytanie o należne im miejsce w historii sztuki.
Na ekspozycji zostaną zaprezentowane prace z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi i Muzeum Narodowego w Warszawie, a także prywatnych kolekcji, archiwów Ewy Partum i Fundacji Signum z Poznania oraz kolekcji Osmana Djajadisastra z Akwizgranu.
Partum jako pierwsza w sztuce polskiej podjęła w tak zdecydowany sposób dyskurs feministyczny. Już w 1971 roku w pracy "Poem by Ewa" odcisk czerwonych ust na papierze opatrzyła komentarzem "My touch is a touch of a woman /mój dotyk jest dotykiem kobiety".
Łódzkie Muzeum Sztuki w ostatnich latach wzbogaca kolekcję o nowe prace artystki, które pojawiły się m.in. na wystawie "Dla Was", a obecnie prezentowane są w ramach ekspozycji Kolekcji Sztuki XX i XXI wieku "Atlas Nowoczesności". W 2009 r. zrealizowana została w Łodzi idea Konceptualnego Muzeum Ewy Partum - sześć tablic umieszczono w miejscach wystąpień artystki.
Wystawę "Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki" będzie można oglądać w Łodzi do 15 lutego 2015 roku.
Ewa Partum jest prekursorką sztuki konceptualnej, feministycznej i krytycznej w Polsce, autorką akcji i instalacji w przestrzeni publicznej, performansów, filmów, fotografii, poezji wizualnej. Studiowała w PWSSP w Łodzi (obecnie ASP) i ASP w Warszawie. Pierwszą pracę konceptualną "Obecność/Nieobecność" stworzyła w 1965 roku, jeszcze przed ukończeniem studiów, podejmując w niej problem obecności kobiet w środowisku progresywnej sztuki.
Partum jako pierwsza w sztuce polskiej podjęła w tak zdecydowany sposób dyskurs feministyczny. Już w 1971 roku w pracy "Poem by Ewa" odcisk czerwonych ust na papierze opatrzyła komentarzem "My touch is a touch of a woman /mój dotyk jest dotykiem kobiety".
W 1979 r. w Galerii Artforum Ewa Partum na oczach zgromadzonej publiczności została częściowo ucharakteryzowana w sposób postarzający połowę jej ciała. Akcja była krytycznym głosem przeciwko przedmiotowemu traktowaniu kobiet. Artystka konsekwentnie kontynuowała feministyczną praktykę, m.in. w cyklu "Samoidentyfikacja" czy w performansie "Kobiety. Małżeństwo jest przeciwko wam!".
W 1971 r. zrealizowała prekursorską akcję "Legalność przestrzeni", identyfikującą przestrzeń publiczną miasta jako miejsce politycznej dyskusji, ścierania się odmiennych postaw i idei. Przeprowadzona na Placu Wolności w Łodzi polegała na ustawieniu w dużym zagęszczeniu poleceń i znaków zakazu lub nakazu – zarówno prawdziwych, jak i fikcyjnych i ironicznych np. "Zabrania się zabraniać" czy "Zabrania się pozwalać”. Instalacja ta z inicjatywy Krytyki Politycznej została dwa lata temu powtórzona w tym samym miejscu jako "Reenactment - Legalizowanie przestrzeni".
Ważnym performansem artystki był też mający miejsce w Łodzi w 1982 r. "Hommage a Solidarność". Obecnie Ewa Partum mieszka i pracuje w Berlinie. W 2006 roku zrealizowała performans i instalację w Turbin Hall w Tate Modern w Londynie. W ostatnich latach brała udział w wielu wystawach na całym świecie, m.in. Le Mouvement Biennale 2014 w Szwajcarii, Triennale Sztuki w Paryżu czy 18. Biennale of Sydney. (PAP)
szu/ pz/