Dzieciństwu i wspomnieniom poświęcone są rysunki Tadeusza Kantora, które od soboty udostępni zwiedzającym Galeria-Pracownia artysty przy ul. Siennej w Krakowie. Wystawa „Epoka chłopca” jest kolejną z cyklu prezentującego prace Kantora z Kolekcji A.
„Kantor w swojej twórczości intensywnie porusza bardzo wiele problemów. Da się w niej wyczuć pewien niepokój. W jego pracach są obecne wspomnienia z jego dzieciństwa albo wspomnienia jemu współczesnych, np. tragiczne losy wietnamskich chłopców żołnierzy - poprzez ich portrety Kantor szkicuje obraz ich zagrożonego dzieciństwa” – powiedziała w piątek PAP jedna z kuratorek wystawy Małgorzata Paluch-Cybulska.
Zagrożone dzieciństwo w twórczości artysty symbolizują postacie anonimowych chłopców, których ciała są zniekształcone, poprzecinane płaszczyznami gazet, szyb lub krzeseł. Niepokój jest wyrażony także poprzez przedmioty - np. szkic karabinu.
Dzieciństwo i wspomnienia są jednymi z najczęstszych motywów w twórczości Tadeusza Kantora. Są tematem także drugiej odsłony wystawy twórczości Kantora w Cricotece przy ulicy Nadwiślańskiej - tam obiekty wyrażają m.in. niemożliwy powrót do „klasy szkolnej”. Niektóre z prezentowanych w Galerii-Pracowni rysunków odnoszą się bezpośrednio do eksponatów w Cricotece.
„Kantor w swojej twórczości intensywnie porusza bardzo wiele problemów. Da się w niej wyczuć pewien niepokój. W jego pracach są obecne wspomnienia z jego dzieciństwa albo wspomnienia jemu współczesnych, np. tragiczne losy wietnamskich chłopców żołnierzy - poprzez ich portrety Kantor szkicuje obraz ich zagrożonego dzieciństwa” – powiedziała PAP jedna z kuratorek wystawy Małgorzata Paluch-Cybulska.
„Epoka chłopca” czynna będzie do 10 stycznia 2016. Wystawa jest drugą z cyklu, który na początku roku ruszył w Galerii-Pracowni. Pierwsza – „Małe kolekcje” – była prezentacją 55 rysunków, które dopełniały stałą ekspozycję obiektów, rzeźb, rekwizytów i elementy scenografii teatralnej w Cricotece.
Prace na poprzedniej wystawie pochodziły z różnych etapów twórczości artysty, począwszy od 1941 r. Były rysunki m.in. z serii "Origines", "Ci Poważni Panowie", "Ludzie powiększeni o przedmiot (Kobieta i dywan)", "Ludzie wyjedzeni przez piasek" czy "Katedry barcelońskie".
Trzecią wystawę – „Konstrukcja i kondycja” – Galeria-Pracownia otworzy na początku przyszłego roku. Jednym z tematów ekspozycji mają być figury woskowe. Rysunki będą w różny sposób prezentowały ludzkie ciało.
Cykl wystaw w Galerii-Pracowni zakłada jak najpełniejsze zaprezentowanie w kilku częściach Kolekcji A oraz Aneksu Kolekcji A, będących depozytami w Muzeum Narodowym w Krakowie. Rysunki nie były wcześniej eksponowane w całości w Galerii-Pracowni.
Kolekcja A składa się z 289 rysunków Kantora posegregowanych w 14 grup odpowiadających kolejnym etapom jego twórczości. Kantor przekazał kolekcję Annie Halczak – od pierwszej litery jej imienia pochodzi tytuł kolekcji. Później powstał jeszcze "Aneks Kolekcji A". W sumie zbiór ten liczy 500 rysunków zdeponowanych w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Tadeusz Kantor mieszkał w kamienicy przy ul. Siennej w ostatnich latach życia. Osobiście zaprojektował przestrzeń galerii, w której są eksponowane jego rysunki. W ubiegłym roku, przed zbliżającymi się obchodami 100. urodzin Kantora, Galeria-Pracownia – m.in. przy wsparciu ministerstwa kultury i dziedzictwa narodowego – została wyremontowana. (PAP)
bko/ agz/