2011-03-30 (PAP) - Premierę opery „Komedia o niemej żonie” Tadeusza Zygfryda Kasserna przygotował poznański Teatr Wielki Opera Narodowa. Premierę zaplanowano na 5 kwietnia. Dwuaktowa komedia muzyczna na siedem głosów z akompaniamentem fortepianu nie została zinstrumentowana przez kompozytora. Poznańska prapremiera ma odkryć nowy kształt muzyczny dzieła, w specjalnie przygotowanej z tej okazji instrumentacji. Tłumaczenie oryginalnego, napisanego po angielsku tekstu i instrumentację wykonał Krzysztof Słowiński.
Opera, napisana na podstawie sztuki Anatola France'a „Komedia o człowieku, który zaślubił niemowę” będzie miała oszczędną scenografię.
Według libretta życie bohatera opery prawnika Leonarda u boku żony – niemowy staje się nie do zniesienia. Postanawia on – wbrew przestrogom – skorzystać z pomocy lekarzy, specjalistów od poprawiania głosu. Zabieg, jakiemu poddano Katarzynę sprawił, iż stała się potworną gadułą. Zdesperowany Leonard ponownie wzywa lekarzy. Ci, nie wiedząc, w jaki sposób zmienić ją ponownie w niemowę, proponują Leonardowi głuchotę.
Muzyka opery utrzymana jest w stylistyce neoklasycznej, nawiązuje do utworów kompozytora z lat trzydziestych. Jako środek wyrazu Kassern stosuje rodzaj śpiewu będący odpowiednikiem recytatywów. W dziele pojawiają się też efektowne sceny zespołowe.
Tadeusz Zygfryd Kassern urodził się w 1904 roku we Lwowie, zmarł w 1957 roku w Nowym Jorku. Gry na fortepianie uczył się w rodzinnym mieście. W latach 1922 – 1926 studiował w Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu u Henryka Opieńskiego (kompozycja) i Wieńczysława Brzostowskiego (fortepian). W Poznaniu był też recenzentem muzycznym i kompozytorem. W czasie wojny, jako że był żydowskiego pochodzenia, ukrywał się przed Niemcami. Po wojnie wyjechał do USA gdzie pracował, jako attaché kulturalny polskiego konsulatu w Nowym Jorku. Po rezygnacji z pracy dyplomatycznej zajmował się komponowaniem i edukacją muzyczną. (PAP)
kpr/ abe/