16 lutego br. (w sobotę) w Domu Polskim przy ul. Grodzkiej 8 w Bydgoszczy o godz. 11.00 rozpocznie się konferencja metodyczno-warsztatowa zatytułowana „Być Polakiem na Pomorzu 1920–1945. Historie zwykłych ludzi”.
Spotkanie, adresowane w pierwszej kolejności do nauczycieli przedmiotów humanistycznych, połączone zostanie z prezentacją teki edukacyjnej pt. „Pamiętamy, pamiętam… Pomorze Gdańskie i obóz Stutthof 1939–1945. Materiały edukacyjne”, zwanej też Pomorską Teką Edukacyjną. W trakcie konferencji zostanie m. in. zaprezentowana oferta edukacyjna Delegatury IPN w Bydgoszczy (program spotkania jest dostępny w zaproszeniu, dostępnym poniżej).
Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc oraz przygotowanych materiałów edukacyjnych osoby chętne do wzięcia udziału w konferencji proszone są o nadsyłanie zgłoszeń (wypełnionych formularzy, dostępnych także na tej stronie) do 7 lutego br. na adres e-mailowy: katarzyna.maniewska@ipn.gov.pl.
Organizatorami konferencji są: Muzeum Stutthof w Sztutowie oraz pion edukacyjno-naukowy IPN w Bydgoszczy.
* * *
Teka Edukacyjna pt. „Pamiętamy, pamiętam… Pomorze Gdańskie i obóz Stutthof 1939–1945. Materiały edukacyjne” została przygotowana przez zespół pracowników Działu Oświatowego Muzeum Stutthof w Sztutowie i Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, a wydana przez Instytut Pamięci Narodowej. Jest to nowatorski w formie i innowacyjny w treści pakiet materiałów edukacyjnych – skierowany do szkół wszystkich szczebli. Pakiet wspomagać ma rozwój wiedzy i zainteresowanie historią najnowszą.
Zgromadzony w ramach projektu materiał, składający się z różnorodnych tekstów kultury, źródeł, opracowań i komentarzy oraz scenariuszy zajęć lekcyjnych, obejmuje zasięgiem tematycznym historię Pomorza i jego mieszkańców w latach 1920–1945. Materiały mogą być użyte na lekcjach z wielu przedmiotów, np. na języku polskim, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyce i na godzinach wychowawczych. Ich zaletą jest również to, że pakiet uwzględnia wymagania nowej, wprowadzanej od 2009 r., podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Materiał został wydany w formie użytecznego segregatora z wpinanymi kartami. Znajdują się w nim teksty historyczne, mapy, scenariusze lekcji, załączniki ilustracyjne. Graficznie pakiet jest daleki od standardowego wydawnictwa tego rodzaju: operuje kolorami, nie jest schematyczny, bardzo łatwo może być formowany i używany przez nauczyciela do własnych – nowych – tematów lekcji. Głównym zadaniem pakietu jest inspirowanie nauczycieli i uczniów do odkrywania ludzkiego wymiary historii najnowszej, poznanie jej z poziomu zwykłych ludzi oraz wpływanie na odkrywanie rodzinnego aspektu najnowszej historii. Może się to odbywać np. poprzez analizę fotografii z archiwów prywatnych lub też zwiedzanie miejsca pamięci przy pomocy indywidualnych kart postaci i życiorysów byłych więźniów. Jednym z największych wyzwań, jakiemu starali się sprostać autorzy materiału, jest skłonienie uczniów do własnej inicjatywy i zainteresowanie historią lokalną, często pomijaną w podręcznikach.
Projekt objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
(IPN)