W ramach cyklu Awangardowy czwartek , towarzyszącego wystawie "Polowanie na awangardę. Zakazana sztuka w Trzeciej Rzeszy", 19 stycznia w MCK odbędzie się wykład prof. Jacka Purchli zatytułowany "Hitlerowskie wizje Krakowa".
Jesienią 1939 roku Kraków został podniesiony przez Adolfa Hitlera do rangi stolicy Generalnego Gubernatorstwa. Ta niechciana stołeczność przyniosła zasadnicze konsekwencje urbanistyczne. Kraków, podobnie jak Berlin, Monachium i Norymberga, a po Anschlussie Austrii także Linz – miał otrzymać nowy „szlif” urbanistyczny w wielkim stylu, który uczyniłby z niego „wzorowe miasto niemieckie”. Planowano m.in. stworzenie niemieckiej dzielnicy rządowej na Błoniach i realizację niemieckiej dzielnicy mieszkaniowej na zachód od placu Inwalidów. Do stworzenia „Generalbebaungslan von Krakau” został powołany Hubert Ritter, architekt spoza partyjnego układu, jednak mający za sobą ważne osiągnięcia urbanistyczne, takie jak np. osiedle mieszkaniowe Rundling na przedmieściach Lipska (powstałe w latach 1929-1930). Jego plany dla Krakowa, mimo iż pozostały na papierze, są godne przypomnienia i stanowią interesujący rozdział w historii urbanistyki miasta. Współczesność stawia wciąż pytanie o to „niechciane dziedzictwo” Trzeciej Rzeszy, które w Krakowie obecne jest chociażby w tak ważnym miejscu jak Zamek Królewski na Wawelu.
Wystawa "Polowanie na awangardę. Zakazana sztuka w Trzeciej Rzeszy" pokazuje dzieła artystów, pisarzy, kompozytorów prześladowanych w latach 1933-1945przez niemieckich nazistów. Zaprezentowane są obrazy olejne, grafiki, rysunki, rzeźby, utwory literackie i muzyczne m.in. tak znanych twórców jak Carl Hofer, Leo Haas, Heinrich Maria Davringhausen, Emil Nolde, Max Ernst, Georg Grosz, Otto Freundlich, Else Lasker-Schüler, Max Pechstein, Oskar Schlemmer, IrmgardKeun, Thomas Mann, Anna Sehgers, Hanns Eisler i Kurt Weill. Połączenie sztuki wizualnej, literatury i muzyki ma ukazać wagę zjawiska i nacisk totalitarnej władzy by oczyścić całą ówczesną kulturę z wszelkich niezgodnych z nazistowską doktryną przejawów.