21.05.2010.Kraków (PAP) - 700 odlewów oraz oryginalnych fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z Krakowa i innych polskich miast zgromadzono na wystawie, którą od soboty będzie można zwiedzać w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Ekspozycja „Kraków na wyciągnięcie ręki. Rzeźba architektoniczna ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie” prezentuje kolekcję gromadzoną od końca XIX w.
Dzięki inicjatywie Muzeum Narodowego w Krakowie ten bogaty zbiór rzeźb będzie po kilkudziesięciu latach znów łatwo dostępny zarówno dla naukowców, jak i innych zainteresowanych. „Zgodnie z tytułem wystawy, tu są na wyciągnięcie ręki” – podkreślił w piątek na konferencji prasowej Wojciech Marcinkowski, kurator wystawy Wojciech Marcinkowski.
„To są obiekty, które od lat 60. XX wieku nie były pokazywane” – zaznacza dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, Zofia Gołubiew. „Obecna wystawa służyć ma nauce i edukacji, myślę, że w przyszłości zamieni się w profesjonalny, bodaj pierwszy w Krakowie, magazyn studyjny z prawdziwego zdarzenia, gdzie będziemy przyjmować specjalistów i osoby zainteresowane” – dodała.
Na wystawie zobaczyć można ponad 700 odlewów i modeli gipsowych wykonanych na przełomie XIX i XX w. Niektóre bezcenne, bo dzięki nim możliwe było odtworzenie oryginalnych zabytków utraconych bądź zniszczonych podczas I i II wojny. Tak było m.in. w przypadku romańskiego tympanonu fundacyjnego z kościoła św. Prokopa w Strzelnie. Zastąpienie zniszczonego oryginału możliwe było dzięki kopii, którą wykonano na podstawie odlewu przechowywanego w krakowskiej kolekcji.
„Mamy też świetną kolekcję odlewów inskrypcji z dzwonów, przetopionych w czasie I i II wojny światowej, która jest teraz jedynym materialnym śladem po tym ważnym fragmencie dziedzictwa kulturalnego Galicji” – dodaje kurator Marcinkowski.
„Na wystawie zobaczymy też odlewy gipsowe z oryginałów, których nie dostrzeżemy gołym okiem, bo są umieszczone bardzo wysoko lub w niedostępnych partiach budowli” – zaznacza muzealnik.
Obok gipsowych odlewów i modeli w podziemiach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka można zobaczyć kilkadziesiąt oryginalnych detali i rzeźb architektonicznych z kamienia, z okresu od XIV do XVIII w. Pokazywane na wystawie obiekty stanowią mniej więcej połowę zbioru rzeźby architektonicznej w zasobach Muzeum Narodowego w Krakowie. Kolejne 700 obiektów znajduje się w lapidarium restaurowanego właśnie Pałacu Czapskich w Krakowie.
Wystawie towarzyszy program edukacyjny rozplanowany na kilka najbliższych miesięcy, m.in. seria wykładów popularyzatorskich dla dorosłych oraz warsztaty edukacyjno-plastyczne dla dzieci.
Dla osób słabowidzących i niewidomych na wystawie przygotowano specjalną ścieżkę – niektóre eksponaty będą przeznaczone do poznawania ich przez dotyk. Przygotowany zostanie też przewodnik w języku Brajla. Osoby niedosłyszące natomiast dwa razy w tygodniu będą oprowadzane przez przewodników posługujących się językiem migowym.
Wystawie rzeźby towarzyszy „muzyka kamieni”, wykonana na litafonie - instrumencie, w którym dźwięk wydobywany jest z kamiennych płytek. Instrument został specjalnie na potrzeby tego projektu sprowadzony do Polski z Zurichu. (PAP)
czo/ abe/ gma/