Poszerzenie kompetencji pedagogów w zakresie nauczania programowania oraz promowanie wśród uczniów świętokrzyskich szkół tej dziedziny informatyki - to główne cele projektu realizowanego przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli (ŚCDN).
"Świętokrzyska Akademia Młodych Informatyków” to przedsięwzięcie obejmujące m.in. warsztaty i seminaria dla nauczycieli w zakresie zajęć komputerowych i informatyki, konkurs z programowania dla uczniów szkół podstawowych i zajęcia z programowania robotów. Jak powiedziała we wtorek PAP koordynatorka projektu Anna Trawka, będzie on realizowany do maja 2017 r.
Inicjatywa jest związana z planowanymi przez resort edukacji zmianami podstawy programowej w nauczaniu informatyki, ukierunkowanymi na położenie większego nacisku - od najmłodszych lat - na naukę programowania.
Jak wyjaśniała Trawka, chodzi głównie o podniesienie kompetencji nauczycieli szkół podstawowych – bo na pozostałych etapach edukacyjnych pojawiają się, w różnym zakresie, zagadnienia związane z programowaniem.
W ramach projektu ŚCDN, nauczyciele będą uczestniczyli w warsztatach programowania w języku Scratch i programowania robotów, a na seminariach i konferencji poznają pomoce dydaktyczne wspierające nauczanie programowania oraz innowacje pedagogiczne związane z nową podstawą nauczania informatyki. W nauce i wymianie doświadczeń pomoże im platforma e-learningowa.
„Scratch najbardziej pasuje do tego, co chcemy uzyskać, czyli nauki programowania głównie przez zabawę. Chodzi o to, by zachęcić dzieci, a nie zniechęcić trudnymi wzorami czy skomplikowanym procesem tworzenia programów. I ten język programowania bardzo się do tego nadaje” - argumentowała Trawka.
Z kolei uczniowie będą mogli uczestniczyć w zajęciach programowania robotów. W szkołach podstawowych nauczyciele pomogą im w przygotowaniu do udziału w konkursie programowania w języku Scratch.
W pierwszym etapie rywalizacji, dzieci przygotują projekty na określony temat - będą mogły pracować nad nimi także w domach. Po ocenie prac przez komisję konkursową, finaliści publicznie zaprezentują na komputerach swoje pomysły. Najbardziej zaawansowane techniczne i oryginalne zostaną nagrodzone.
„Uczniowie prezentując prace wiedzą, o co chodzi w programie, nawet jeśli pomagał im nauczyciel czy rodzic. Chodzi o to, żeby dzieci wiedziały, jak to działa, skąd się wzięły pewne procedury i rozwiązania, które się nim pojawiły” – wyjaśniła Trawka.
Na potrzeby projektu zostanie utworzona także witryna internetowa, na której będzie można znaleźć informacje o inicjatywach promujących naukę programowania, podejmowanych w świętokrzyskich szkołach.
Koordynator projektu podkreśliła, że umiejętność programowania wpisuje się w każdy element życia dziecka i może być wykorzystywana w różnych dziedzinach edukacji. „Chodzi o to, by dziecko nauczyło się logicznie składać wiedzę w całość, niezależnie od tego, czy przygotowuje pracę z biologii, geografii, chemii, historii, czegokolwiek innego. Żeby potrafiło w uporządkowanych krokach zapisać, co ma zrobić, aby uzyskać określony efekt” – dodała Trawka.
Partnerem ŚCDN w realizacji „Świętokrzyskiej Akademii Młodych Informatyków” jest Biuro Społeczeństwa Informacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. (PAP)
ban/ malk/