Polichromię, którą w latach 30. minionego stulecia wykonał Adam Giebułtowski, uczeń Jana Matejki, odsłonięto dzięki pracom konserwatorskim w drewnianym kościele w Głębowicach nieopodal Oświęcimia – poinformowała diecezja bielsko-żywiecka.
Ks. Szymon Tracz, który w diecezji odpowiada za konserwację architektury i sztuki sakralnej, poinformował, że centrum polichromii stanowi monumentalna scena koronacji Maryi Panny, wzorowana na obrazie Diega Velazqueza „Koronacja Najświętszej Maryi Panny” z Muzeum Prado w Madrycie.
Konserwatorzy odnaleźli polichromię na stropie nawy i łuku tęczowym. Była ukryta pod warstwą nieudanego przemalowania z lat 70. Na ścianach łuku tęczowego ujawniono też ornamentalną dekorację eklektyczno-secesyjną.
Prace renowacyjne w głębowickim kościele trwają od kilku lat. W tym czasie przywrócono już pierwotną kolorystykę i złocenia bogato rzeźbionej XVII-w. nastawie ołtarza głównego. Konserwacji został poddany obraz wybitnego polskiego malarza doby baroku Franciszka Lekszyckiego, który przedstawia Matkę Bożą z Dzieciątkiem wręczającą szkaplerz św. Szymonowi Stockowi. W świątyni wymienione zostało także poszycia dachowe.
„Dzieło Lekszyckiego, podobnie jak wizerunek pierwszej patronki świątyni św. Marii Magdaleny z drugiej połowy XVII w. wzorowany na dziele flamandzkiego artysty Antona van Dycka, są już gotowe, by wrócić na swoje miejsce w nastawie” – zapowiedział ks. Tracz.
Parafia pod pierwotnym wezwaniem św. Marii Magdaleny w Głębowicach po raz pierwszy została wzmiankowana w spisie świętopietrza z lat 1325-1327. Kościół został wzniesiony w 1518 r. W czasach reformacji został zajęty przez kalwinów. Kościół katolicki odzyskał go w 1659 r.
Świątynia pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny z Góry Karmel w XVIII i XIX w. była przebudowywana. Powstały dwie kaplice boczne - św. Tytusa i Najświętszego Serca Pana Jezusa. W międzywojniu dobudowana został kruchta i prezbiterium. (PAP)
szf/ agz/