Prace 12 artystów z Austrii, Niemiec, Portugalii, Rosji, Singapuru, USA i Wielkiej Brytanii z cyklu Art+Science Meeting pokazane zostaną na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Wernisaż wystawy odbędzie się w piątek.
„Zadaniem projektu Art+Science Meeting realizowanego od 2011 r. przez CSW Łaźnia przy współpracy z różnymi instytucjami naukowymi i edukacyjnymi w Polsce oraz za granicą, jest ukazanie związków sztuki i nauki. Badamy, jak przebiegają granice między tymi dwoma światami” – powiedziała PAP koordynatorka przedsięwzięcia, Jolanta Woszczenko.
Podkreśliła, że Art+Science Meeting jako pomysł promujący ideę interdyscyplinarności i komplementarności sztuki oraz nauki jest unikalny w skali kraju.
Tegoroczna odsłona Art+Science Meeting to wystawa pt. "Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana", której kuratorem jest Rosjanin Dmitry Bulatov.
Artyści biorący udział w ekspozycji to: James Auger i Jimmy Loizeau (Wielka Brytania), Louis-Philippe Demers (Singapur), Heather Dewey-Hagborg (USA), Pedro Lopes (Portugalia), Thomas Feuerstein (Austria), Verena Friedrich (Niemcy) i twórcy rosyjscy - Dmitry ::vtol:: Morozov oraz Where Dogs Run (Olga Inozemtseva, Natalia Grekhova, Alexey Korzukhin, Vladislav Bulatov).
Tytuł tegorocznej wystawy nawiązuje do słów niemieckiego poety Johanna Wolfganga von Goethe „Stirb und Werde” („giń i odnów się”, „ustań i stań się”).
„Ekspozycja podnosi temat potencjału transformacji nowych technologii. Wiemy, że technologie we współczesnej rzeczywistości są bardzo zaawansowane i mamy z tego zarówno korzyści, jak i zjawiska negatywne. Artyści nie mają wiele wspólnego z naukowcami, ci ostatni mają bardziej optymistyczne podejście do rzeczywistości. Prace artystyczne skupione są zaś na alternatywnym sposobie patrzenia” – powiedział PAP Bulatov.
Wystawa prezentuje dzieła na pograniczu sztuki oraz informatyki, biomedycyny i robotyki. „To szansa nie tylko na teoretyczne dywagowanie o przenikaniu się świata sztuki z nauką, ale możliwość kontaktu z konkretnymi realizacjami” – dodał kurator.
W pracy "Stranger Visions" Dewey-Hagborg wykreowała wizerunki ludzi w oparciu o analizę materiału genetycznego zebranego w metrze. Amerykańska artystka wydzieliła ślady DNA ze znalezionych włosów, niedopałków, paznokci i wyplutej gumy do żucia i poddała je analizie za pomocą oprogramowania stworzonego na potrzeby projektu. Stworzyła dzięki temu wydrukowane w technice 3D kolorowe portrety w rozmiarach rzeczywistych przedstawiające twarze obcych ludzi, do których należały DNA.
„Autorka podejmuje w ten sposób temat dotyczący ryzyka pozostawiania swoich śladów DNA w miejscach publicznych oraz granic prywatności człowieka” – ocenił Bulatov.
Twórca z Singapuru stworzył instalację „The Blind Robot” (Ślepy robot) składającą się z typowego ramienia robotycznego wyposażonego w ruchomą dłoń. Urządzenie delikatnie bada ciało zwiedzającego ekspozycję – głównie twarz i górną część tułowia – podobnie jak niewidomy, gdy stara się zidentyfikować osobę lub przedmiot. Na umieszczony obok ekran maszyna projektuje następnie wizualne odzwierciedlenie tego, co "zobaczyły" jej palce.
Rosyjska grupa artystów Where Dogs Run zaprezentuje pracę pt. „1,4… 19”, będącą instalacją z użyciem żywej i wirtualnej myszy, umieszczonych w labiryncie. Mogą one swobodnie wybierać sobie drogę. W momencie jednak, gdy wirtualna mysz wchodzi na ścieżkę, która przecina się z drogą prawdziwej myszy ze ściany labiryntu wysuwa się rozdzielająca je przegroda.
„Twórcy projektu stawiają w ten sposób pytanie o to, co w większym stopniu kształtuje nasze życie: osobiste wybory czy zewnętrzne okoliczności” – wyjaśnił kurator wystawy.
Dmitry Bulatov (ur. 1968 r.) jest artystą, kuratorem i teoretykiem sztuki. Ma w swoim dorobku wiele artykułów i książek na temat sztuki współczesnej. Był kuratorem ponad 20 ważnych wystaw w Rosji i poza jej granicami. Od roku 1998 pełni funkcję kuratora Bałtyckiego Oddziału rosyjskiego Narodowego Centrum Sztuki Współczesnej w Kaliningradzie.
Wystawa "Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana" będzie otwarta do 29 stycznia 2017. (PAP)
rop/ mow/