Zakończyła się przebudowa zabytkowego dworca kolejowego Wieliczka Park. Od poniedziałku pasażerowie i mieszkańcy Wieliczki mogą korzystać z obiektu, w którym znalazły się m.in.: poczekalnia, restauracja i toalety, a na piętrze - pomieszczenia dla szkoły muzycznej.
W uroczystości otwarcia odrestaurowanego budynku uczestniczył w poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. "Dworzec w Wieliczce jest dobrym przykładem kompleksowej modernizacji obiektu kolejowego. Odzyskał historyczny kształt, a jednocześnie jest nowoczesny i funkcjonalny. Zadbano też o usunięcie barier architektonicznych. Jestem przekonany, że obiekt będzie doskonale służył także lokalnej społeczności jako placówka kulturalna" – powiedział.
Adamczyk wyraził nadzieję, że "podobny los, czyli lepsza przyszłość spotka prawie 500 dworców kolejowych w Polsce, przeznaczonych do remontu w ramach projektu realizowanego z PKP SA".
"Ten projekt, dotyczący blisko 500 dworców, to jest przywracanie kolei obywatelom. To jeden z powodów, dla którego pasażerowie powinni wrócić na kolej. Będziemy to robili z dużą determinacją. Rząd PiS, kierowany przez premier Beatę Szydło, stawia sobie to za jeden z ważnych celów w obszarze komunikacyjnym państwa, aby doprowadzić do równowagi w transporcie drogowym i kolejowym. To dzieło i ten wysiłek jest jednym z elementów tego procesu" – powiedział minister podczas uroczystości.
Chęć realizacji programu modernizacji prawie 500 dworców kolejowych potwierdził także prezes PKP SA Mirosław Pawłowski. Przywołał zmodernizowany dworzec Wieliczka Park jako przykład, że "kolejarze tej nowej generacji, od roku czasu, są wiarygodni i słowni". Poinformował również, że renowacja dworca została doceniona przez komisję konserwatorską. "Uznano, że końcowy efekt prac na dworcu Wieliczka Park może stanowić wzór do innych tego typu działań na zabytkowych dworcach kolejowych zarówno w Polsce, jak i za granicą" – powiedział.
Szef PKP podkreślił także współpracę z samorządem Wieliczki. Miasto będzie bowiem korzystało z pomieszczeń na piętrze i uczestniczyło w ponoszeniu kosztów utrzymania budynku.
Inwestycja realizowana przez PKP SA objęła całkowitą przebudowę dworca. Pojawiły się nowe instalacje wewnętrzne: wodno-kanalizacyjna, centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji. Wykonano także nową elewację i pokrycie dachu z zachowaniem jego historycznej, drewnianej konstrukcji. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Remont rozpoczął się na początku 2015 r., ale zakończenie prac opóźniło odkrycie podczas remontu zabytkowych, pochodzących z początku XX wieku sufitów. Opracowanie nowego projektu umożliwiło odtworzenie pierwotnego układu ścian i zachowanie sztukaterii sufitu oraz polichromii.
W czasie robót budowlanych, pod nadzorem konserwatora zabytków, zadbano o elementy zabytkowe na dworcu. Odnowiono najlepiej zachowane przykłady ponad stuletniej stolarki okiennej, zachowano też historyczną posadzkę na dworcu w części ogólnodostępnej i piece kaflowe. Ponadto, odrestaurowano drewniane elementy, m.in.: boazerie oraz zabudowy drewnianej szatni, ścian działowych i przedsionka.
Zmieniła się również przestrzeń wokół dworca. Po stronie północnej wykonano parking oraz stojaki rowerowe. Po stronie wschodniej odtworzono natomiast ogród kolejowy nawiązujący do tego, który istniał przy dworcu Wieliczka Park do połowy XX wieku. Zachowano także zabytkowe elementy zagospodarowania stacji kolejowej - układ torów, kozioł oporowy i skrajnik.
Koszt inwestycji wyniósł prawie 6 mln zł netto. Prace budowlane prowadziło konsorcjum firm MURKRAK sp. z o.o. sp. k. oraz Zakład Remontowo-Budowlany "MURDZA". Inwestycja dofinansowana była ze środków budżetu państwa. (PAP)
hp/ pad/