Parada zabytkowych tramwajów w Poznaniu w 2023 r. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk
Z okazji 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i dnia św. Katarzyny, patronki przewoźników, w niedzielne przedpołudnie przez stolicę Wielkopolski przejedzie parada tramwajów. W pokazie weźmie udział ponad 20 pojazdów różnych typów, współczesnych i zabytkowych.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu poinformowało, że parada wyruszy o godz. 11.00 z dawnej zajezdni przy ul. Madalińskiego. Pojazdy przejadą trasą przez centrum miasta, m.in. ul. Św. Marcin. Zajezdnia przy ul. Madalińskiego będzie otwarta dla gości od godz. 10.00. Po paradzie, do godz. 16.00, będzie w niej można zobaczyć historyczne i współczesne tramwaje oraz zwiedzić Izbę Pamięci i Tradycji MPK Poznań, w której znajdą się m.in. stoiska z makietami kolejowymi, modelami tramwajów i autobusów.
W komunikacie MPK podało, że po zakończeniu parady część historycznych tramwajów będzie kursować na specjalnie wyznaczonej linii K prowadzącej od zajezdni Madalińskiego przez ulicę Głogowską do rynku Jeżyckiego, a następnie m.in. przez ul. Dąbrowskiego oraz Świętym Marcinem w kierunku ronda Rataje, a dalej ul. Królowej Jadwigi i Górną Wildą do przystanku Pamiątkowa.
W uroczystym przejeździe przez miasto oprócz wagonów z Poznania pojadą także tramwaje należące do partnerów poznańskiego MPK: skład wagonów 13N z Tramwajów Warszawskich i skład N+ND z MPK SA w Krakowie.
13N jest potocznie nazywany parówką. Wyprodukowane w fabryce Konstal w Chorzowie pojazdy tego typu stanowiły niegdyś podstawę warszawskiej komunikacji tramwajowej. Te jednokierunkowe wagony miały 13,5 metra długości i zostały dostarczone w latach 1959-1969. Mogły kursować w składach dwu- i trzywagonowych, a ich eksploatację liniową zakończono w 2012 r.
Z kolei z Krakowa przywieziono zabytkowy skład wagonów N+ND. W informacji prasowej czytamy, że wagon doczepny z numerem 454 powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi.
W uroczystym przejeździe weźmie też udział, po raz pierwszy po remoncie, holender, czyli wagon 3G wyprodukowany przez zakłady Beijnes. W latach 1991-1995 poznańskie MPK otrzymało z Amsterdamu 20 używanych, wyprodukowanych w latach 1956-1959 pojazdów tego typu. W 2003 r. zastąpiono je 11 niewiele nowszymi przegubowcami typu 3G. MPK Poznań wycofało holendry w latach 2009-2011. Jeden pojazd pozostawiono na potrzeby taboru historycznego. Wagon został wyremontowany, pomalowany w żółto-szare barwy i oznakowany dawnym numerem z Amsterdamu: 610.
MPK Poznań poinformował, że początki komunikacji miejskiej w stolicy Wielkopolski sięgają 1880 r., kiedy to utworzono Poznańskie Towarzystwo Kolei Konnej, które uzyskało prawa do budowy i eksploatacji komunikacji tramwajowej w Poznaniu. Pierwsza regularna linia tramwaju konnego kursowała na trasie od Dworca Kolejowego do Starego Rynku. Poznański przewoźnik przypomniał również, że w tym roku mija także 100 lat od uruchomienia w mieście komunikacji autobusowej. (PAP)
szk/ joz/