Galeria Bielska BWA zdigitalizowała 500 prac ze swej kolekcji liczącej 933 obiekty. 380 z nich, do których instytucja posiada licencję na publikację cyfrową, trafi do tworzonego właśnie serwisu internetowego.
Dzięki digitalizacji w jednym miejscu zostały zebrane także informacje przydatne kolekcjonerom, historykom i konserwatorom sztuki, m.in. sygnatura, stan zachowania pracy, zabiegi konserwatorskie, historia dzieła.
„Rozpoczęcie udostępniania kolekcji w internecie to ożywienie tych zbiorów. Odtąd będą one dostępne o dowolnej porze z każdego miejsca na świecie. Kuratorzy sztuki na całym świecie, organizując wystawy mogą szybko zorientować się, że w Bielsku-Białej jest dzieło szczególnie dla nich interesujące, które chce pokazać u siebie” – wyjaśnił współtwórca serwisu kolekcja.galeriabielska.pl Janusz Legoń.
Wszystkie zdigitalizowane prace będzie można oglądać na specjalnym stanowisku komputerowym, które zostanie uruchomione w Galerii jeszcze przed końcem roku. 380 z nich udostępnione zostanie za pośrednictwem serwisu internetowego kolekcja.galeriabielska.pl.
Na kolekcję sztuki Galerii Bielskiej BWA składają się obrazy, grafiki, rysunki, fotografie, rzeźby, tkaniny i inne obiekty, które są gromadzone niemal od początku istnienia placówki w Bielsku-Białej, czyli od lat 60. Kolekcja jest bardzo różnorodna. Zawiera prace uznanych artystów, klasyków sztuki polskiej oraz młodych, obiecujących twórców. Tworzą ją rysunki, grafiki, fotografie, rzeźby, obiekty, wideoinstalacje i lightboxy.
Są wśród nich m.in. dzieła Józefa Hałasa, Stasysa Eidrigeviciusa, Stanisława Fijałkowskiego, Teresy Murak i Andrzeja Szewczyka, Bożeny Grzyb-Jarodzkiej, Pawła Jarodzkiego, Andrzeja Urbanowicza, Leona Tarasewicza.
„Specyfiką kolekcji jest stale powiększający się zbiór prac laureatów i uczestników Biennale Malarstwa Bielska Jesień, zbieranych regularnie od początku XXI w. Dzięki temu kolekcja umożliwia zapoznanie się ze zjawiskami w malarstwie polskim ostatnich lat” – powiedziała dyrektor Galerii Bielskiej BWA Agata Smalcerz.
Cyfrowe zarchiwizowanie kolekcji to jednocześnie początek udostępniania zbiorów niewidomym i słabowidzącym. Pracownicy Galerii uczestniczyli w warsztatach dotyczących nawiązywania kontaktu i udzielania im pomocy w miejscach publicznych. Poznali także zasady opisywania dzieła sztuki, by był on zrozumiały przez niewidomego. Jednocześnie z kolekcji wybrano 20 prac, które opatrzono opisem dźwiękowym, tzw. audiodeskrypcją.
„Umiejętność taktownego i pomocnego podejścia jest bardzo ważna dla osób niewidomych w miejscach publicznych, do których są zapraszane. Jeśli poczują się dobrze, na przykład w galerii, tym chętniej będą ją odwiedzać. Jeśli znajdą tam pomoce, takie jak audiodeskrypcja, będą mogły zapoznać się z sztuką wizualną, która z oczywistych względów nie jest dla nich dostępna. Audiodeskrypcja w polskich muzeach i galeriach nadal nie jest powszechna” – powiedziała wiceprezes Fundacji Audiodeskrypcja Barbara Szymańska.
Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA budowana jest w dużym stopniu dzięki dotacjom ministerstwa kultury i przy dofinansowaniu samorządu Bielsko Biała. Wiele prac zostało podarowanych przez artystów. (PAP)
szf/ agz/