Osiem sztuk pokazanych zostanie w konkursie podczas 12. Festiwalu Sztuk Współczesnych R@port, który odbędzie się w maju w Gdyni. W trakcie R@portu przyznana zostanie też po raz dziesiąty Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna.
„To ma być raport z tego, co zdarzyło się ciekawego w dramaturgii współczesnej polskiej w roku 2016” – powiedział w czwartek na konferencji prasowej w Teatrze Miejskim w Gdyni dyrektor programowy festiwalu Jacek Sieradzki.
Podkreślił, że kluczowym kryterium, którym kierował się podczas wyboru ośmiu tytułów spośród ok. stu obejrzanych spektakli, była różnorodność. „Każdy spektakl będzie się różnić zarówno pod względem tematyki, jak i formy” – zastrzegł.
Sieradzki dodał, że nie chciał wyróżniać żadnego „nurtu czy preferencji” w polskim teatrze. „To ma być bowiem przegląd i wachlarz: zestawienie rozmaitych gatunków, w jakich sprawdza się – lepiej lub gorzej – polska dramaturgia współczesna” – wyjaśnił.
Wśród festiwalowych propozycji znajdą się: „Triumf woli” Pawła Demirskiego, w reżyserii Moniki Strzępki (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie), „Po +Burzy+ Szekspira” Agaty Dudy-Gracz, w jej reżyserii (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), „Silesia Silentia” Lidii Amejko, w reż. Marka Fiedora (Wrocławski Teatr Współczesny), „Wieloryb The Globe” Mateusza Pakuły, reż. Eva Rysová (Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia/Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie/Teatr Stary w Lublinie), „Krzywicka/Krew” Julii Holewińskiej, w reż. Aliny Moś-Kerger (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy), „Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy” Jolanta Janiczak, w reż. Wiktora Rubina (Teatr Polski w Bydgoszczy), „Drugi spektakl” Anny Karasińskiej, w jej reżyserii (Teatr Polski w Poznaniu) oraz „Biała siła, czarna pamięć” Marcina Kąckiego, w reż. Piotra Ratajczaka (Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku).
Najlepsze festiwalowe przedstawienie wybierze jury w składzie: reżyser Remigiusz Brzyk, teatrolog Zbigniew Majchrowski oraz pisarka Dorota Masłowska. Nagroda Główna Festiwalu R@Port dla twórców przedstawienia wynosi 50 tys. złotych i została ufundowana przez prezydenta Gdyni.
Poza konkursem podczas festiwalu R@port, który odbędzie się w dniach 21-27 maja, widzom pokazane zostaną trzy przedstawienia.
Będą to: „Triatlon” Beniamina Marii Bukowskiego, Grzegorza Staszaka i Alicji Kobielarz, w reż. Adama Nalepy, Anny Wieczur-Bluszcz i Igora Gorzkowskiego (Teatr Ochoty w Warszawie), „Hymn narodowy” Przemysława Wojcieszka, w jego reżyserii (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy) oraz „Piekło-niebo” Marii Wojtyszko, w reż. Jakuba Krofty (Wrocławski Teatr Lalek).
W trakcie Festiwalu R@Port poznamy też laureata 10. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.
Do finału tegorocznej GND nominowano pięć utworów: "Koniec przemocy" Bogny Burskiej i Magdy Mosiewicz, "Słabi. Ilustrowany banał teatralny" Magdaleny Drab, "Wszystko o mojej matce" Tomasza Śpiewaka, "Błąd wewnętrzny" Anny Wakulik oraz "Piekło-Niebo" Marii Wojtyszko. Performatywne czytania - czyli przez aktorów i pod okiem profesjonalnych reżyserów - sztuk nominowanych do finału konkursu odbędą się w dniach 22-26 maja.
Wyboru laureata Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej dokona kapituła, w której zasiądą: Justyna Jaworska, Ewa Guderian-Czaplińska, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek i Jerzy Stuhr. Autor najlepszej sztuki otrzyma nagrodę w wysokości 50 tys. zł ufundowaną przez prezydenta Gdyni.
Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna to ogólnopolski konkurs na najlepszą sztukę przeznaczoną na scenę dramatyczną. Nagrodę ustanowił w 2007 r. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.(PAP)
rop/ agz/