Studentka poznańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (UAM) Gabriela Jelonek wygrała Europejską Nagrodę dla Młodzieży im. Karola Wielkiego. Nagrodzony został jej cykl programów radiowych „Erasmus evening” w studenckim Radiu Meteor.
Wyniki tegorocznej edycji nagrody ogłoszono we wtorek podczas gali w niemieckim Akwizgranie. O zwycięstwie poznańskiej studentki poinformowało we wtorek PAP biuro prasowe UAM. Projekt „Erasmus evening” ("Wieczór z Erasmusem") pokonał ok. 250 innych projektów z całej Europy.
Nagroda za najlepszy projekt wynosi 7,5 tys. euro. Kolejne miejsca przypadły projektom z Danii i Holandii.
Laureatka jest studentką II roku studiów uzupełniających magisterskich na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.
"Mój projekt był w tym roku jedynym projektem indywidualnym, który został wybrany jako narodowy przedstawiciel. Nagroda jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem. Doceniona została nie tylko moja praca, ale też praca współtworzących program w Radiu Meteor UAM, oraz studentów, którzy zdecydowali się ze mną w tym programie rozmawiać” – powiedziała PAP Gabriela Jelonek.
"Mój projekt był w tym roku jedynym projektem indywidualnym, który został wybrany jako narodowy przedstawiciel. Nagroda jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem. Doceniona została nie tylko moja praca, ale też praca współtworzących program w Radiu Meteor UAM, oraz studentów, którzy zdecydowali się ze mną w tym programie rozmawiać” – powiedziała PAP Gabriela Jelonek.
Program radiowy ruszył w 2014 roku, miał 15 odcinków. Audycja była poświęcona m.in. różnicom między uniwersytetami, szansom, jakie oferują, codziennemu życiu za granicą, temu jak i gdzie złożyć odpowiednie dokumenty, jak wybrać przedmioty lub jak znaleźć mieszkanie w obcym mieście. Gabriela Jelonek podkreśliła, że zależało jej na "pokazywaniu rzeczywistych historii prawdziwych osób”. Wyjaśniła, że do jej programu zapraszani byli studenci obcokrajowcy, oraz studenci z Polski, którzy wyjeżdżali za granicę w ramach europejskiego programu Erasmus.
„Nie chodziło mi o to, by przekazywać suche informacje, które można znaleźć na uniwersytecie czy w sieci, ale by dać głos ludziom, którzy gdzieś byli, czegoś doświadczyli. Dzięki temu można zobaczyć, że Erasmus wcale nie jest taki różowy, jak by się mogło wydawać. Gdy ja pojechałam do Madrytu na moje pierwsze studia zagraniczne, okazało się, że nie ma tam żadnych moich dokumentów” – powiedziała.
„Dzięki +Erasmus evening+ chciałam też pokazać, że choć czasem na Erasmusie są trudności, a młodzi ludzie w Polsce czasem obawiają się wyjazdu za granicę – warto wyjechać. Udowadniały to osoby, które same brały udział w takich wyjazdach. W trakcie programów mówiliśmy np. o tym, jak wypełnić dokumenty. Udało mi się też porozmawiać ze studentami, którzy przyjechali do Polski na Erasmus+, np. z Kazachstanu, z Armenii czy z Gruzji” - dodała.
Studentka przyznała, że choć program w radiu już się zakończył, bo i ona sama kończy studia, nie jest wykluczone, że przedsięwzięcie będzie kontynuowane w innej formie i w innym medium.
Jak dodała, zarówno jej projekt, jak i projekt, który zdobył trzecie miejsce były przedsięwzięciami związanymi z dziennikarstwem.
"Oznacza to, że jako dziennikarze powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to, co mówimy do ludzi, co im pokazujemy, co im dajemy do czytania. Jeśli mamy wokół siebie tak dużo negatywnych newsów – nie ma co się dziwić rodzącym się, negatywnym nastrojom. Ta nagroda pokazuje też, że dziennikarstwo potrafi być edukujące, informujące, a jednocześnie może być dla nas zabawą, rozrywką” – powiedziała.
Europejska Nagroda dla Młodzieży im. Karola Wielkiego przyznawana jest od 2008 roku. Przedsięwzięcie organizują Parlament Europejski wraz z Fundacją Międzynarodowej Nagrody im. Karola Wielkiego z Akwizgranu.
Wyróżniane są młode osoby, mieszkańcy państw członkowskich UE, których projekty przybliżają rówieśnikom tematykę związaną z integracją europejską i kształtują europejską świadomość młodych.
Projekty kandydujące do Europejskiej Nagrody dla Młodzieży im. Karola Wielkiego powinny propagować wzajemne zrozumienie na szczeblu europejskim i międzynarodowym, budzić wspólne poczucie europejskiej tożsamości i integracji oraz proponować młodym ludziom w Europie wzorce postępowania i dawać praktyczne przykłady współżycia Europejczyków jako jednej wspólnoty. (PAP)
rpo/ agt/